12. september 2025
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
"Vi er skuffet over at Arbeiderpartiet har skapt uklarhet på noen områder i alkoholpolitikken, sa generalsekretær Hanne Cecilie Widnes
"
Arbeiderpartiets landsmøte vedtok i april at det bør åpnes for «partysoner» i parker, slik at kommunene kan vedta dette. I tillegg sa Jonas Gahr Støre i valgkampen at han var åpen for å se på justeringer av alkoholreklameforbudet, etter at Høyre tok opp temaet. IOGT er nå klare til å fortsette arbeidet for en fornuftig ruspolitikk på flere områder, i dialog med både regjeringen og alle de andre politiske partiene på Stortinget.
-Vi er skuffet over at Arbeiderpartiet har skapt uklarhet på noen områder i alkoholpolitikken, sa generalsekretær Hanne Cecilie Widnes i IOGT etter de nye signalene fra Arbeiderpartiet. Hun mener dette er signaler som handler om å vise en mer liberal holdning, på tvers av internasjonalt anerkjente anbefalinger.
-Det holder ikke å si at vi skal «prøve å hindre fyll i parken» når vi vet at både stordrikkere og de som drikker moderat påvirker det totale skadenivået i samfunnet, mener Cecilie Widnes.
Alkoholpolitikk handler om et felleskap og et samfunnsansvar der det legges vekt på totalforbruket, helseeffekter, forebyggingsarbeid og trygghet for både barn og voksne.
Flere partier har bidratt til denne alkoholpolitikken over lang tid, og derfor kan vi i 2025 feire femtiårsjubileet for alkoholreklameforbudet.
-Folkehelseinstituttet anslår at 90.000 barn og unge i Norge er pårørende til voksne med alkoholproblemer. Vi mener disse barna og ungdommene trenger og fortjener en restriktiv, effektiv og omsorgsfull alkoholpolitikk, der trygghet og sosiale hensyn teller mer enn markedshensyn og et misforstått frihetsbegrep rundt partysoner og åpninger for alkoholreklame, mener Cecilie Widnes.
IOGT løfter nå fram tre tydelige krav til regjeringen og Stortinget: Vi ber om at reklameforbudet for alkohol står fast, at forslag om såkalte partysoner legges bort, og at barns trygghet og folkehelse alltid prioriteres foran markedshensyn. Les mer om kravene våre på iogt.no/stortingsvalg2025.
![]() |
![]() |
![]() |
Rusfeltets samarbeidsorgan Actis er også klare på at regjeringen og Arbeiderpartiet må slike forslag til liberaliseringer i alkoholpolitikken i skuffen, og at det er faglige grunner til dette.
En mye omtalt rapport fra FHI som kom nylig, viste en stor økning i antall foreldre som langer alkohol til barna sine. Altså at de kjøper alkohol som poden får med på fest. Resultatet er at de unge drikker både det de får med fra mor og far i tillegg til annet de får tak i. Det er ikke en bra utvikling.
11 prosent av guttene og 16 prosent av jentene oppgir nå at de har vært «tydelig beruset» siste måned. De som har økt forbruket sitt mest er unge jenter. De ligger nå foran guttene både når det kommer til antall drikkeepisoder og antall ganger de har drukket seg fulle.
Konsekvensene av dette vises tydelig. Andelen som oppga at de hadde opplevd ulike negative konsekvenser som følge av sin alkoholbruk økte mellom 2019 og 2024.
IOGT og Actis er helt samstemte i kravene på rusfeltet til regjeringen etter valget – hold fast i den ruspolitikken vi vet virker, og som anbefales av Verdens Helseorganisasjon, WHO.
-Det finnes nok erfaring og forskning på dette området, nå må dette følges opp av den praktiske politikken av regjeringen de kommende fire åra, mener Cecilie Widnes i IOGT.
Legg forslagene i skuffen, Jonas! Det skriver Actis i Dagsavisen 11. september. Les innlegget her.
IOGT i Sarpsborg hadde ungdom og rus som tema da avdelingen inviterte til debattmøte 27.august, og er godt fornøyd med at så mange som 40 personer kom for å delta i møtet.
I dag er det ikke lov å drikke alkohol på offentlige steder. Forbudet håndheves likevel ikke særlig strengt.
Avkriminalisering betyr at selve bruken av et illegalt stoff ikke er straffbar etter straffeloven, men at produksjon og salg fortsatt er forbudt. Bruk er heller ikke lovlig, men møtes med andre type reaksjoner og tiltak.
Vinmonopolordningen er et av de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene vi har for å redusere alkoholkonsumet og begrense og forebygge skader og dødsfall fra alkoholbruk.
Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien.
Vi må videreføre den alkoholpolitikken som har ført til at Norge er blant landene i verden med lavest konsum og færrest skader fra alkohol. Alkoholpolitikken i Norge er tett knyttet til kommunepolitikken. Verdens helseorganisasjon (WHO) mener norsk alkoholpolitikk er et globalt forbilde, der folkehelse går foran næringsinteresser.
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
IOGT i Sarpsborg hadde ungdom og rus som tema da avdelingen inviterte til debattmøte 27.august, og er godt fornøyd med at så mange som 40 personer kom for å delta i møtet.