- Vi må få på plass en nasjonal alkoholstrategi slik at vi kan få retning og mål for den forebyggende innsatsen. Det sa generalsekretær Hanne Cecilie Widnes under høringen om en offensiv alkoholpolitikk i dag.
Høringen var satt i stand i forbindelse med et representantforslag fra fire representanter fra Krf om en offensiv og solidarisk alkoholpolitikk.
Widnes la vekt på at Stortinget har sluttet opp om Verdens Helseorganisasjon sitt mål om å redusere skadelig bruk av alkohol med minst 10 prosent innen 2025. - Også i den ruspolitiske debatten blir det pekt på utfordringen som ligger i at det er høy aksept for både fylla og utagerende fylleatferd i vår kultur, fortsatte Widnes. - I store deler av normalkulturen er det også status knyttet til fylla og en positiv forventning om fyll.
Vi har i dag en ungdomsgenerasjon som drikker mindre enn tidligere, og som også debuterer senere. En majoritet av dem er ikke spesielt opptatt av å bruke alkohol i det hele tatt selv langt inn i videregående. For IOGT er det viktig at vi må stille oss spørsmålet som samfunn: Mener vi at det hadde vært positivt og ønskelig om ungdomsgenerasjonen holdt på det lave alkoholbruken og den høye andelen som velger rusfritt helt opp i voksen alder?
Om vi skal få bedre folkehelse og få ned det skadelige forbruket, så må vi gjøre det enklere for folk å ta rusfrie valg, sa Widnes i høringen.
Se hele høringen her. (IOGT kommer på 1.17.00)
IOGTs høringssvar kan dere lese her.
Lamin Frank Coker (35) var lei av at de alkoholfrie alternativene alltid var litt dårligere. Nå har han skapt det som kanskje er festivalens mest eksklusive område – helt uten alkohol.
Den ruspolitiske organisasjonen IOGT gjenvalgte sist søndag Ørnulf Thorbjørsen fra Trondheim som leder for to år, mens Elisabeth Hagen fra Elverum ble valgt til ny nestleder.
-Vi er en tradisjonsrik organisasjon som feirer 150-årsjubileum i 2027, samtidig som vi er en samfunnsaktuell ruspolitisk organisasjon i Norge i dag, sa Thorbjørnsen til landsmøtet.
FORUT er en del av IOGTs organisasjonsfamilie, og denne våren har FORUT lagt bak seg enda et hektisk og innholdsrikt halvår med kampanjer i norske barnehager og skoler.