Tekst: Karin Vilming Foto: Karin Vilming og Eurocare
IOGT Norge er en av 45 medlemsorganisasjoner i Eurocare. I juni var det årsmøte og konferanse i Europaparlamentet, og Karin Vilming representerte IOGT der.
Karin Vilming representerte IOGT på konferanse i Europaparlamentet
Med støtte fra Lancet, verdens ledende medisinske tidsskrift, organiserte Eurocare en konferanse som satte søkelyset på hvordan kommersielle aktører jobber for å fremme sine produkter som påfører individ og samfunn alvorlige skader. Tre av Europaparlamentets medlemmer var vertskap. Hovedverten Nicolás Gonzalez Casares, medlem av komiteen for miljø, folkehelse og matsikkerhet (ENVI), åpnet konferansen med å fortelle hvorfor temaet var relevant for Europaparlamentets medlemmer.
Solid forskning har dokumentert at mange kommersielle produkter – usunn mat og drikke, tobakk og alkohol - er årsak til økning av ikke-smittsomme sykdommer slik som hjerte-kar sykdommer, diabetes, kreft og fedme. Fenomenet omtales som «Commercial determinants of health» CDoH - kommersielle produkter som påvirker vår helse – og er blitt et viktig tema innenfor folkehelse.
Visjon: En verden fri fra alkoholrelaterte skader
Eurocare er en allianse av organisasjoner fra ulike land i Europa – deriblant IOGT Norge, IOGT-NTO Sverige, Av-og-til, Frelsesarmeen og Actis som er hovedsponsor. Eurocare jobber for å fremme en politikk i EU som forebygger og reduserer alkoholrelaterte skader i Europa. De har kontor i Norway House i Brussel. Du kan lese mer på nettsiden deres eurocare.org
The Lancet har nylig publisert en artikkelserie om dette. En av bidragsyterne Anna Gilmore professor i folkehelse ved universitetet i Bath i England, deltok på konferansen.
Flere av innleggene kom inn på det faktum at all bruk av alkohol medfører økt risiko for sykdom og død. Europa har verdens høyeste konsum av alkohol, sa representanten fra WHO, og vi vil merke følgene av dette mer og mer i årene som kommer. Alkohol er medvirkende årsak til mange sykdommer deriblant kreft. Kreft er den viktigste årsak til død i Europa.
Florence Berteletti og Karine Galopel Morvan, professor ved universitetet i Stirling, viser et eksempel fra Eurocares bibliotek av helseadvarsler.
Misforståelsen om at det finnes en trygg, nedre grense og som til og med har positive helseeffekter, er så utbredt, at den må rettes opp. Derfor må alle alkoholprodukter merkes med at det ikke finnes noen trygg nedre grense.
Bilde-advarsler på forsiden er mest effektive – de sier mer enn 1000 ord, og er uavhengige av språk og leseferdigheter, sa professor i sosial markedsføring Karine Galopel Morvan fra Stirling University i Skottland.
Der helseadvarsler har blitt innført ser man at de er påvirket av industriens lobbyvirksomhet og er ikke effektive – de er uklare og skjult bak markedsføring slik som f.eks. «Consume with moderation» - «Drikk med måte»
Hva er mest effektivt? spurte professoren og svarte: Godt synlig informasjon festet til produktet som en del av innpakningen. Tekst kombinert med piktogram (enkle grafiske symboler). Teksten må være spesifikk, tydelig og lett å forstå. Legg også til positiv, støttende informasjon om hvordan man kan slutte.
Alkoholindustriens forslag om å bruke QR-koder som kan skannes med mobilen, og føre til nettsider med både lovpålagt og annen relevant informasjon, har dårlig effekt sammenlignet med fysisk merking rett på produktene.
Møteleder Caroline Costongs, direktør for EuroHealthNet. i midten sammen med noen av foredragsholderne. Sheila Gilheany generalsekretær i Alcohol Action i Irland og styremedlem i Eurocare helt til venstre.
I forkant av møtet hadde Eurocare sendt et åpent brev, signert av 68 ledende sivilsamfunnsorganisasjoner deriblant IOGT Norge, til Europakommisjonens president. Brevet ber EU-kommisjonen om å ferdigstille forslaget om alkoholmerking så snart som mulig, om å slutte å bli påvirket av økonomiske aktører og å stå opp for EU-borgeres rett til grunnleggende informasjon om alkohol og helse.
Det dreier seg om «Rett til å vite».
Irland er først ute i EU med en lov om merking av alkohol med både om innhold og helseadvarsler. Den ble vedtatt i mai i år og trer i kraft i 2026. I dag er det bare Sør-Korea som har advarsler om kreft på alkoholprodukter.
WHO står klar til å samarbeide med andre land som vil følge etter. Skal Norge bli nestemann?
Rike land og fond subsidierer alkoholindustriens jakt på profitt i fattige land. Det fører til konflikt mellom økonomiske interesser og folkehelsa, viser den nye rapporten “The Sobering Truth: Incentivizing Alcohol Death and Disability”.
Regjeringen foreslår kutt i internasjonal innsats mot alkoholskader, psykisk uhelse og andre ikke-smittsomme sykdommer. IOGTs bistandsorganisasjon, Forut, reagerer kraftig.
Flere studier viser en klar sammenheng mellom endringer i aldersgrenser og endring i ungdoms alkoholforbruk.
- Det er bra at meldingen tydelig adresserer alkohol som en vesentlig risiko for folkehelsa, sa IOGT i høringen om ny folkehelsemelding i dag. Samtidig etterspurte vi mer konkrete forslag til styrking av det forebyggende arbeidet.
En undersøkelse fra 2016 viste at rundt 20 % av drikkeepisodene forekom i jobbrelaterte sammenhenger, primært i forbindelse med fester, mens drikking i selve arbeidstiden var uvanlig
Alkohol tek livet av fleire enn aids, tuberkulose og vald til saman. Kvart tjuande dødsfall i verda har samanheng med alkohol, og mange får helseproblem og redeusert livskvalitet på grunn av drikking av alkohol.
Zoom
Sammensenteret i Kristiansand
Oslo vurderer utvidet skjenketid og tidligere alkoholsalg. IOGT advarer mot økte skader og ber kommunen prioritere folkehelse og barns trygghet.
Takket være den fantastiske innsatsen fra våre medlemmer nådde vi ikke bare vårt ambisiøse vervemål på 700 nye medlemmer – vi overgikk det med god margin! I løpet av 2024 vervet vi hele 883 nye medlemmer
Verdens Helseorganisasjon sitt Europakontor (WHO Europe) har lansert en ny rapport som peker på Vinmonopolet som et av de viktige virkemidlene for å redusere forbruk og skader fra alkohol