23. november 2025
Denne uka ble Innlandet IOGT formelt stiftet, med et stiftelsesmøte og temamøte om lokal alkoholpolitikk på Hamar rådhus.
Målet med den nye strukturen er å skape mer aktivitet, flere møteplasser og et enda mer inkluderende fellesskap,
Temamøtet «Kommunal alkoholpolitikk – næringspolitikk eller folkehelse?» som ble holdt i tilnytning til stiftelsesmøtet ble holdt i samarbeid med KORUS Øst, og satte søkelys på hva kommunal alkoholpolitikk betyr for både næringsliv, samfunnsliv og folkehelse.
Helge Bjørnsen, spesialrådgiver fra KORUS Øst, delte oppdaterte vurderinger som viser at mange kommuner i Innlandet fortsatt mangler robuste alkoholpolitiske handlingsplaner – planer som bør bygge på nasjonale føringer og klare folkehelsemål. Dette peker på et behov for økt innsats og mer kunnskapsbasert arbeid lokalt.
Politikontakt Arne Wiggo Rognås tok opp betydningen av å utsette alkoholdebut blant ungdom. Sen alkoholdebut er en av de viktigste faktorene for redusert risiko for helseproblemer senere i livet. Samtidig uttrykte han bekymring for at enkelte foreldre sender med alkohol til mindreårige på fest – noe som i praksis er langing til ungdom under 18 år. Rognås understreket at løsningen ikke ligger i moralsk pekefinger, men i mer dialog og forebyggende innsats for å skape flere rusfrie valg for ungdom og voksne.
Flere i salen etterlyste flere rusfrie møteplasser for ungdom, spesielt i helger og kveldstid. Dagens tilbud i Hamar og andre steder oppleves som begrenset, og flere foreldre etterlyser flere aktivitetstilbud uten alkohol som alternativ til festmiljøer hvor alkohol er til stede.
Varaordfører og representant fra fylkeskommunen bidro i debatten med perspektiver på forebyggende arbeid og folkehelse i alkoholpolitikken, og understreket at politikk og planarbeid må ta helhetsansvar for sosiale og helseutfordringer knyttet til alkoholbruk.
På det konstituerende møtet ble det valgt nytt styre for Innlandet IOGT:
Innlandet IOGT uttrykker takknemlighet for innsatsen som er lagt ned av lokale lag og enkeltpersoner i fylket gjennom mange år. Spesielt nevnes bidragene fra Gjøvik kvinneforening og Losje Skjold i Hamar, som nå «sender stafettpinnen» videre til det nye fylkeslaget.
Med etableringen av Innlandet IOGT ligger det et tydelig mandat for videre arbeid med lokal alkoholpolitikk, forebygging og utvikling av rusfrie arenaer for barn og ungdom – som et bidrag til bedre folkehelse i hele Innlandet.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.