TUI pusher alkohol på barnefamilier

Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.

Innlegget ble publisert på verdidebatt 16. april.

Hele familien med barn i alle aldre, unge voksne og gamle er på ferie i et «TUI Family Life»-hotellkonsept på Gran Canaria. Stedet er spesielt tilpasset for barn og unge med barnebasseng, bamseklubb og massevis av aktiviteter for barn og ungdom og oss voksne. Mye tydet på at det legges til rette for en trygg og morsom ferie for små og store. 

Alkoreklame på SMS og i e-post

Derfor ble jeg svært overasket da TUI og Norwegian de siste ukene før avgang igangsatte en massiv innsats for å få oss til å kjøpe med oss mest mulig alkohol med på familieturen. Både på e-post og over SMS blir jeg oppfordret til å benytte både sjansen og siste sjanse til «å fylle barskapet uten å tømme lommeboken». Overskriften er «4 for 3 alkohol» med diverse bilder av whisky, vodka, annet brennevin og likører som jeg kan få til rabattert pris med utlevering når jeg ankommer feriestedet. Dessuten forteller de meg at «Musserende vin passer godt til det meste, og gjør de fleste anledninger festligere». Det er markedsføring jeg ikke har bedt om.

Reklameforbudet skal beskytte barn og unge

Alkoholloven har svært strenger regler for reklame og markedsføring av alkohol. Det er fordi det finnes omfattende forskning som viser at markedsføringen og kvantumsrabatter påvirker oss. Det får oss til å kjøpe mer og til å drikke mer. De som rammes hardes av voksnes alkoholbruk er barn og unge. Anslag fra Folkehelseinstituttet viser at 90.000 har en mor eller far som har slitt med alkohol det siste året. 

Voksne drikker mer i ferien

Det tilsvarer nesten 1 av 10 barn. Mange barn opplever feriene som ekstra tunge. Ipsos gjorde for Av-og-til i 2017 en undersøkelse blant norske barn og unge mellom 8 og 19 år. Den viser at nesten 3 av 10 norske barn og unge opplever at mamma eller pappa drikker mer alkohol på ferie enn det de gjør ellers.

Ekkel bismak på TUI-ferie

De fleste av oss klarer helt fint å stå imot TUIs alkoholmarkedsføring når vi skal på ferie med barna våre og har fullt fokus på at ungene skal trives. Men vi har også et felles ansvar for å tilrettelegge mest mulig for at alle barn skal oppleve trygghet. Derfor gir det en ekkel bismak å dra på tur med  TUIs familieferiekonsept. Om TUI bryter alkoholloven eller har funnet smutthull i den for kynisk alkoholmarkedsføring, har jeg oppfordret Helsedirektoratets jurister om å finne ut av. Men det er liten tvil om at størst mulig profitt står høyere i kurs enn å selge et familiekonsept som er tryggest og best mulig for flest mulig barn.

18.00-20.00 28. august 2019

Bjørnsons gate 45 i Haugesund

Nyheter

Samtidig som Norge gir masse penger i bistand til fattige land, investerer staten 90 milliarder i en industri som ødelegger utviklingen i akkurat de samme landene. Er det greit, liksom?

Hør podcasten på Spotify

FNs bærekraftsmål har god helse for alle, uansett bakgrunn, som ett av de overordnede målene. Alkohol utgjør en stor utfordring for å nå dette målet.

Fra 2020 kan du selv velge hvor mye du har råd til å betale i medlemskontingent til IOGT. Vi ønsker ikke at økonomi skal være en hindring, og den laveste satsen er satt til kr 50,-.