Hopp til hovedinnholdet

Oppstartsmøte

Et oppstartsmøte er litt mer formelt enn en velkomstkveld, men heller ikke dette bør føles for stivt for de som kommer. Hold gjerne møtet som et åpent møte, og gå ut i mediene og fortell at møtet skal holdes. Alle de som dere har vært i kontakt med tidligere bør inviteres.
Organisasjonskonsulenten i regionen kan hjelpe til med dette. Men tenk også på om det er andre som bør kontaktes. Er dere 4-5 personer til å begynne med, sett dere ned og tenk gjennom hvem dere kjenner som enten er medlem eller som kanskje kunne bli det eller som i hvert fall har sympati for saken. Lag også et event på Facebook hvis mange av de aktuelle er samlet der. Et oppstartsmøte kan ha noen formelle poster, men bør også ha et interessant innhold. Da er det viktig å tenke over hva dere tror vil være viktig for laget fremover. Om det er lag som ønsker å arbeide politisk, bør man kanskje forsøke å få med en som kan innlede som et lokalpolitisk tema. Ønsker man å gjøre noe for barn som har problemer med voksnes drikking, legger man opp til et slikt temamøte. Kan dere koble dette sammen med noe dere tror folk er opptatt av lokalt så øker muligheten for å få folk med. Før møtet bør man ha satt seg ned og laget en plan for arbeidet de nærmeste månedene slik at man har noe å presentere og starte opp med.Uansett om de som kommer på møtet eller ikke ønsker å bli medlemmer, bør man forsøke å få de til å skrive seg på en liste for å bli holdt informert om hva som skjer. Da kan de også inviteres til neste møte. Pass på at noen har skrevet seg på før lista begynner å sirkulere, ellers vil ingen skrive seg på en slik liste. Etter at møtet er blitt holdt er det viktig at lokalmedia får vite om det. Mange aviser har egne sider med lokalt foreningsstoff, og her er kanskje det enkleste stedet å få inn. Ikke skriv for langt. Best er om dere tar direkte kontakt med en journalist på forhånd og hører på muligheten for dekning. Bruk også nærradioen aktivt. Se også tips i Westanderes PR-håndbok som vi har nevnt tidligere i dette heftet.

10.00-15.00 25. september 2017

Moss

12.30-16.30 26. september 2017

Bergen

8.30-15.00 28. september 2017

Ski (Akershus)

9.00-12.00 2. oktober 2017

Follo

9.00-12.00 3. oktober 2017

Follo

Nyheter

Ungdom drikk mindre. Fleire vel å ikke drikke. Korleis nytter vi dette i det førebyggende arbeidet?

Det spør IOGTs regionleder i Midt-Norge, Per Arne Lillebø i denne kronikken.  

Gravejournalisten Olivier Van Beeman har avdekket at Heineeken sin måte å markedsføre alkohol på i Afrika undergraver utvikling og god folkehelse.