I 2020 prøvde vi flere nye ting i Hvit jul-kampanjen. - Jeg er helt rørt over det store engasjementet, sier Kampanjeleder Mari-Marthe Katt-Ugle.
Dette har vært et annerledesår på mange områder, og det ble det også for Hvit jul. Det ble færre stands, og mange av de som var ute opplevde at det var tyngre å få underskrifter i år.
- Vi har benyttet anledningen til å teste flere nye metoder i år, og jeg er helt rørt over det store engasjementet og den enorme innsatsen våre frivillige har lagt ned, sier kampanjelederen.
I år har frivillige i mye større grad fått være med å videreutvikle kampanjen.
- Vi var jo klar over at Korona ville påvirke årets kampanje. Men vi håpet lenge at vi gjennomføre en kampanje med stands slik vi pleier, ved å tilpasse standsaktivteten med håndsprit, munnbind og digital signering, sier hun.
Tidlig i kampanjeperioden gikk det ut en SMS til alle som tidligere har vært interessert i å hjelpe til i kampanjen, og raskt kom det inn over 100 positive svar. Engasjementet var stort, og veldig mange ønsket å stå på stand til tross for Korona.
Smittesituasjonen ble verre flere steder utover høsten, og retningslinjene ble strammet inn. Og det viste seg etter hvert at det mange steder ble umulig å få stadstillatelser noe sted.
- Da vi skjønte at det var veldig mange engasjerte frivillige som rett og slett ikke fikk lov til å stå på stand inviterte vi til "krisemøte" på zoom, forteller Katt-Ugle.
Mange frivillige deltok i den digitale idemyldringen, og møtet resulterte i mange nye tiltak.
- Vi fikk snudd dette vanskelige året til noe positivt og fikk prøvd ut mange nye kampanjemetoder som jeg tenker vi vil fortsette også etter Korona, sier hun.
"40 000 løpesedler for spredning i postkasser og 200 plakater og 25 roll ups plassert ut i butikker og på kjøpesentre.
"
Det ble produsert masse nytt materiell og bestillingene rant inn. Det var manglet ikke på folk som ville bidra.
- Jeg syntes vi bestilte mye materiell, men vi gikk tom nesten med en gang, og måtte bestille mer, forteller Katt-Ugle
Det ble bl.a. sendt ut 40 000 løpesedler for spredning i postkasser og 200 plakater og 25 roll ups som såkalte plakatfaddere har fått plassert ut i butikker og på kjøpesentre.
- Det var en veldig hektisk tid for alle på kontoret, med de ekstra utsendingene. Så jeg må sende en stor takk til flinke ansatte og frivillige som jobbet langt utover det som kunne forventes for å få alt i posten, og til frivillige som fant kreative løsninger og gjorde fornuftige ting mens de tålmodig ventet på materiellet de hadde bestilt.
Mange frivillige engasjerte seg i sosiale medier, og Hvit jul har i år for første gang fått "ta over" flere foreldrerettede Instagram og Snapchat kontoer for å kommunisert med deres følgere om Hvit jul,
I desember har Hvit jul sitt innhold på Facebook blitt vist 10 000 ganger om dagen i gjennomsnitt. Frivillige har delt innhold fra Hvit jul siden nesten 900 ganger i tillegg til at mange også har laget egne poster og historier.
Mange lokallag har hatt annonser og leserbrev på trykk i lokalavisene, og flere lag og frivillige gikk sammen og spleiset på annonser for de som leser aviser på mobilen. Over 500 000 personer så denne annonsen og over 1000 av dem klikket seg videre inn for å skrive under.
Den 5. desember er frivillighetens dag, og i år inviterte vi for første gang alle medlemmer og frivillige til en digital julesamling med både eventyr, musikk, foredrag og samtaler i grupper.
- Over 100 personer meldte seg på Hvit jul-dagen i år, og selv om ikke alle møtte opp er vi veldig fornøyd. Vi har fått mange positive positive tilbakemeldinger og flere innspill til hvordan dagen kan bli enda bedre neste år, så vi får vel la dette bli en ny tradisjon også, ler Katt-Ugle.
Nærmere 9 000 personer skrev under på kampanjen i år, og tusenvis av mennesker har fått med seg oppfordringen om å velge alkoholfritt når de var sammen med barn denne julen.
- På vegne av oss på kontoret og alle barna som fikk en god og trygg alkoholfri julefeiring i år vil jeg gjerne si tusen takk for innsatsen til alle våre Hvit jul-frivillige, avslutter kampanjelederen.
Deltok du i Hvit jul-kampanjen 2020? Fyll ut evalueringsskjemaet for frivillige. Vi trekker 10 vinnere blant de som deltar som får hver sin premie (verdi opp til 500 kr).
Når vi feirer «Jul i barnehøyde» legger vi til rette for at barn skal få en trygg og glad jul. Samtidig gir vi oss selv en ny mulighet til å kose og glede oss. Når vi går over i barnehøyde, kan vi oppleve verden på samme måte som et barn.
Underskriften gjelder ikke bare egne barn. Dersom du er sammen med barnebarn, nevøer og nieser eller venner disse dagene innebærer signaturen at du ikke drikker alkohol når du er sammen med dem. Dersom du regner med å ikke være sammen med noen barn disse dagene, kan du likevel skrive under på kampanjen og vise at du støtter tanken og at du ville avstått fra alkohol dersom det hadde vært barn tilstede.
Lag din egen innsamling til Hvit jul på Facebook. Får du inn mer enn 2000 kr kan du velge deg en premie fra Hvit jul-butikken.
IOGT Region Midt-Norge har dei siste vekene stått på standar ulike stadar i regionen. I tillegg til at regionstyret sine medlemar står på stand, har også lokale iogt-medlemar stått på standar.
Denne helgen er 36 foreldre på kurs for nye ledere i Enestående familier, IOGTs aktivitetstilbud til voksne som ofte er alene med barna sine.
21. oktober annonserte Helse Sør-Øst (HSØ) omsider resultatet av anbudsprosessen innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) – til stor forferdelse for et samla rusmiddelfelt som oppfatta konklusjonene til HSØ som reine raseringa av feltet.
Kva er fleip og kva er fakta i kunnskapsformidlinga på rusfeltet? Det var overskrifta då leiar av IOGT Midt-Norge, Per Arne Lillebø, kalla inn til inspirasjonsseminar på Rica Parken Hotel i Ålesund fredag 29. november.
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.