Vil dere bevare alkoholreklameforbudet?

Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien. 

Reklameforbudet er plattformnøytralt og gjelder på TV, radio, trykte og sosiale medier.

Alkohol er ingen vanlig vare, og skal heller ikke behandles som det. Verdens helseorganisasjon anbefaler reklameforbud, begrenset tilgjengelighet og høye priser som de tre beste virkemidlene for å redusere skadelig drikking.

Norge har som mål å redusere alkoholkonsumet vårt med 20 prosent innen 2030. Reklameforbudet er et av de beste virkemidlene vi har for å nå dette målet.

Nyheter

Et familieliv kan være både givende og utfordrende, spesielt for foreldre med aleneansvar. I IOGT ønsket Trude Roland Sletteberg å gjøre noe aktivt og meningsfullt sammen med slike familier i 2009/2010, og resultatet har blitt til et nettverk av Enestående Familier over hele landet.  

Jul og høytidsdager kan innebære både gleder og fortvilelse for barn. Marit Johansen Strand husker tilbake på de hvite, gode og alkoholfrie juledagene som barn. Det var alle de andre dagene i året som var så vanskelige.

I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.