Vil dere bevare alkoholreklameforbudet?

Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien. 

Reklameforbudet er plattformnøytralt og gjelder på TV, radio, trykte og sosiale medier.

Alkohol er ingen vanlig vare, og skal heller ikke behandles som det. Verdens helseorganisasjon anbefaler reklameforbud, begrenset tilgjengelighet og høye priser som de tre beste virkemidlene for å redusere skadelig drikking.

Norge har som mål å redusere alkoholkonsumet vårt med 20 prosent innen 2030. Reklameforbudet er et av de beste virkemidlene vi har for å nå dette målet.

8.15-9.30 11. desember 2025

Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.

Nyheter

I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet. 

IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.

IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.