Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien.
Reklameforbudet er plattformnøytralt og gjelder på TV, radio, trykte og sosiale medier.
Alkohol er ingen vanlig vare, og skal heller ikke behandles som det. Verdens helseorganisasjon anbefaler reklameforbud, begrenset tilgjengelighet og høye priser som de tre beste virkemidlene for å redusere skadelig drikking.
Norge har som mål å redusere alkoholkonsumet vårt med 20 prosent innen 2030. Reklameforbudet er et av de beste virkemidlene vi har for å nå dette målet.
Det var budskapet da IOGT deltok på høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes svarte også på spørsmål fra politikerne om hva vi anbefaler at de bør gjøre for å redusere normaliseringen av alkohol. Video: Stortinget / Stortingets videoarkiv
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
Under Arendalsuka møtte vi helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, og fikk overlevert våre tre viktigste utfordringer før høstens valg. Nå har vi fulgt opp møtet med et brev der vi ber Arbeiderpartiet stå fast ved en alkohol- og ruspolitikk som prioriterer folkehelse framfor næringsinteresser.
Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.
IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.