Vi har spurt de forskjellige partiene om hva de mener om viktige områder i ruspolitikken. Her er oversikten.
Spørrerunden til partiene er utført av Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan. Actis er en paraply for 40 organisasjoner som jobber på rusfeltet, deriblant IOGT.
Næringsinteresser og kundehensyn brukes ofte som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken. Men alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholpolitikk bør først og fremst være helsepolitikk, ikke næringspolitikk.
Vinmonopolordningen er et av de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene vi har for å redusere alkoholkonsumet og begrense og forebygge skader og dødsfall fra alkoholbruk.
Sammenhengen mellom skjenketider og vold er grundig dokumentert i både internasjonal og norsk forskning. Vi vet at en betydelig del av den alkoholrelaterte volden skjer rundt skjenkesteder.
Dersom sterkøl kan selges i dagligvareforretninger, vil dette føre til at en mer alkoholsterk variant av øl blir mer tilgjengelig. Dagligvarebutikkene har flere utslag og lengre åpningstider enn Vinmonopolet.
I dag er det ikke lov å drikke alkohol på offentlige steder. Forbudet håndheves likevel ikke særlig strengt.
Enkelte partier tar til orde for å redusere avgiftene på alkohol. Dette er i strid med anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon, som nevner avgifter som ett av de viktigste virkemidlene for å redusere alkoholkonsum og forebygge alkoholrelaterte skader og dødsfall.
Alle er enige om at alkohol ikke alltid passer, men grensene for når det passer flyttes stadig. En stadig utvidelse av hvor og når det skal være greit å drikke alkohol, er ikke uproblematisk.
Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien.
Alkohol er det eneste næringsmiddelet som er unntatt krav om merking. Selv om alkohol er medvirkende årsak til over 200 ikke-smittsomme sykdommer, er kunnskapen om denne sammenhengen i befolkningen lav.
Høy promille er én av tre faktorer som kjennetegner dødsfall i fritidsbåtulykker. I 2024 mistet 39 personer livet i fritidsbåtulykker. Omtrent halvparten av dem var ruspåvirket.
Avkriminalisering betyr at selve bruken av et illegalt stoff ikke er straffbar etter straffeloven, men at produksjon og salg fortsatt er forbudt. Bruk er heller ikke lovlig, men møtes med andre type reaksjoner og tiltak.
Legalisering betyr at kjøp, salg, bruk og produksjon av et rusmiddel gjøres lovlig. Det tas ofte til orde for at man for eksempel kan selge cannabis på et slags «cannabispol» der man samtidig kan innføre strenge aldersgrenser, begrensninger på styrke og begrensede åpnings- og salgstider.
Vi må regne med at legalisering vil gi økt tilgang, økt sosial aksept og dermed økt bruk. Dette vil igjen medføre økte russkader.
Norges hovedmål i spillpolitikken er å begrense skadene av pengespill. Det har vi klart gjennom å gi Norsk Tipping og Rikstoto enerett på å tilby pengespill.
Forskning viser at deltagelse i organiserte aktiviteter er en av de viktigste beskyttelsesfaktorene mot rusbruk. Engasjerende, gratis og lett tilgjengelige tilbud holder barn og unge vekk fra rus og kriminalitet, og gir dem meningsfylte aktiviteter å fylle fritiden med.
Det finnes 59 fengsler i Norge, men bare 18 har en rusmestringsenhet, det vil si en forsterket enhet innenfor et fengsel. Det fungerer som en egen avdeling spesielt tilrettelagt for innsatte med rusproblemer.
Over tid har det foregått en nedbygging av døgnkapasiteten innen tverrfaglig spesialisert behandling. Det er et tydelig ønske om at flere skal behandles ved poliklinikk, og at eventuell langtidsbehandling skal bli av kortere varighet.
For at mennesker skal ha en sjanse til å lykkes med et liv etter behandling eller soning, er det viktig å sikre trygge boliger, meningsfylte aktiviteter, sosialt nettverk, arbeids- og botrening og hjelp med økonomien.