Vil dere sette folkehelse foran næringshensyn i alkoholpolitikken?

Næringsinteresser og kundehensyn brukes ofte som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken. Men alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholpolitikk bør først og fremst være helsepolitikk, ikke næringspolitikk.

Verdens helseorganisasjon (WHO) peker på økte alkoholavgifter, reklameforbud – inkludert sponsing – og regulerte utsalgssteder for alkohol som de tre viktigste virkemidlene for å forebygge alkoholrelaterte skader og død. Våre viktigste virkemidler er derfor tilgjengelighetsbegrensende tiltak som begrensninger på salgssteder og -tider for alkohol, prisregulering, Vinmonopol og reklameforbud.

8.15-9.30 11. desember 2025

Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.

Nyheter

Jul og høytidsdager kan innebære både gleder og fortvilelse for barn. Marit Johansen Strand husker tilbake på de hvite, gode og alkoholfrie juledagene som barn. Det var alle de andre dagene i året som var så vanskelige.

I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet. 

IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.