Næringsinteresser og kundehensyn brukes ofte som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken. Men alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholpolitikk bør først og fremst være helsepolitikk, ikke næringspolitikk.
Verdens helseorganisasjon (WHO) peker på økte alkoholavgifter, reklameforbud – inkludert sponsing – og regulerte utsalgssteder for alkohol som de tre viktigste virkemidlene for å forebygge alkoholrelaterte skader og død. Våre viktigste virkemidler er derfor tilgjengelighetsbegrensende tiltak som begrensninger på salgssteder og -tider for alkohol, prisregulering, Vinmonopol og reklameforbud.
Det var budskapet da IOGT deltok på høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes svarte også på spørsmål fra politikerne om hva vi anbefaler at de bør gjøre for å redusere normaliseringen av alkohol. Video: Stortinget / Stortingets videoarkiv
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
Under Arendalsuka møtte vi helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre, og fikk overlevert våre tre viktigste utfordringer før høstens valg. Nå har vi fulgt opp møtet med et brev der vi ber Arbeiderpartiet stå fast ved en alkohol- og ruspolitikk som prioriterer folkehelse framfor næringsinteresser.
IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)
Hamar rådhus
Det var budskapet da IOGT deltok på høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes svarte også på spørsmål fra politikerne om hva vi anbefaler at de bør gjøre for å redusere normaliseringen av alkohol. Video: Stortinget / Stortingets videoarkiv
Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.
Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.
Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.