Vil dere sette folkehelse foran næringshensyn i alkoholpolitikken?

Næringsinteresser og kundehensyn brukes ofte som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken. Men alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholpolitikk bør først og fremst være helsepolitikk, ikke næringspolitikk.

Verdens helseorganisasjon (WHO) peker på økte alkoholavgifter, reklameforbud – inkludert sponsing – og regulerte utsalgssteder for alkohol som de tre viktigste virkemidlene for å forebygge alkoholrelaterte skader og død. Våre viktigste virkemidler er derfor tilgjengelighetsbegrensende tiltak som begrensninger på salgssteder og -tider for alkohol, prisregulering, Vinmonopol og reklameforbud.

Nyheter

Nina Lea ble en tobarnsmor som gradvis mistet kontrollen over alkoholbruken sin da barna var små. I dag er tilliten til de voksne barna gjenopprettet, men tristheten og skammen over hva hun påførte dem blir Nina aldri kvitt. 

Det var budskapet da IOGT deltok på høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes svarte også på spørsmål fra politikerne om hva vi anbefaler at de bør gjøre for å redusere normaliseringen av alkohol. Video: Stortinget / Stortingets videoarkiv

Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.