Forbudet mot drikking på offentlig sted skal sikre at barn og ungdom føler seg trygge når de går på gata, er i parken eller på stranda. 1 av 4 ungdom under 30 år har opplevd ubehagelige situasjoner knyttet til alkoholbruk på offentlig plass.
Gjennom en ansvarlig og restriktiv alkoholpolitikk oppnår vi lettest store resultater på forebyggingssiden. Fysisk tilgjengelighet, pris og reklameforbud er våre viktigste virkemiddel for en god alkoholpolitikk.
Trygge oppvekstarenaer forebygger rusproblematikk og mange andre typer sosiale problemer. Derfor må vi gi barn og ungdom attraktive, varierte og tilgjengelige rusfrie fritidstilbud.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.
Zoom
Sammensenteret i Kristiansand
Oslo vurderer utvidet skjenketid og tidligere alkoholsalg. IOGT advarer mot økte skader og ber kommunen prioritere folkehelse og barns trygghet.
Takket være den fantastiske innsatsen fra våre medlemmer nådde vi ikke bare vårt ambisiøse vervemål på 700 nye medlemmer – vi overgikk det med god margin! I løpet av 2024 vervet vi hele 883 nye medlemmer
Verdens Helseorganisasjon sitt Europakontor (WHO Europe) har lansert en ny rapport som peker på Vinmonopolet som et av de viktige virkemidlene for å redusere forbruk og skader fra alkohol