Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
I vårt høringssvar støtter vi de foreslåtte forskriftsendringene og forslagene til utmåling av overtredelsesgebyrer. IOGT mener dette er et gode virkemidler for å forebygge brudd på Alkoholloven, spesielt når det kommer til endringene for brudd på alkoholreklame. Forslaget setter en høyere øvre ramme for gebyr ved brudd på reklameforbudet enn for de øvrige overtredelsene. Vi mener innføringen av overtredelsesgebyr vil bidra til en mer effektiv sanksjonering av reklameforbudet både i sosiale medier og på andre plattformer.
Forskning viser at alkoholreklame øker både hyppighet for drikkesituasjoner og mengde drukket per situasjon, og som høringsnotatet bekrefter har sosiale medier endret virkeligheten for levetiden til en reklame. Vi mener, som departementet, at det er viktig at beløpsgrensen settes høyt nok til at aktører med høy omsetning ikke skal spekulere i å bryte reklameregelverket.
IOGT er også enige med Helse- og omsorgsdepartementet om at det bør være en øvre gebyrgrense uavhengig av type eller størrelsen på virksomheten som ilegges gebyr. Dette vil bidra til større forutsigbarhet og forhåpentligvis også bidra til at oppslutningen om overtredelsesgebyret.
En forutsetning for at overtredelsesgebyret skal ha en preventiv og avskrekkende effekt er at sjansen for at brudd på alkoholloven oppdages og sanksjoneres på riktig måte. Vi mener derfor det er viktig at Helsedirektoratet tilføres nok ressurser til å følge opp den nye forskriften og vi anmoder om at Regjeringen i statsbudsjettet bevilger midler til dette arbeidet.
IOGTs høringsinnspill til forslaget om å gjennomføre rusreformen. IOGT er opptatt av at mennesker med rusproblemer skal få hjelp, men vi mener at det lar seg gjøre uten å svekke dagens forebyggende lovverk.
Hva mamma eller pappa sier betyr mye gjennom hele ungdomstiden. Det er helt nødvendig å få foreldrene med på laget for å skape en bedre og tryggere ungdomskultur.
Den siste uken har spørsmålet om grensehandel og alkoholsalg blusset opp igjen. Dette er ingen ny debatt. I denne artikkelen fra 2003 viser forsker Ragnar Hauge hvordan den norske alkoholpolitikken har gått fra å handle om sosialpolitikk til å bli handelspolitikk.
- Polet har som sitt viktigste samfunnsansvar å holde alkoholforbruket nede, og enhver push-faktor de bruker også inni egne butikker tenker jeg de burde holdt seg for gode til, sa IOGTs generalsekretær Hanne Cecilie Widnes på dagsnytt 18 da hun ble spurt hvorfor polet ikke bør få skilte "nyheter" i sine butikker.
Det er tankevekkende at toppfolkene i helse opplever det som selvfølgelig at helsebudsjettene skal dekke deres alkoholbruk.
Som samfunn har vi et ansvar for at alle barn og ungdommer skal føle seg trygge både hjemme og ute, i tillegg til å forebygge at de får rusproblemer senere i livet.
Zoom
Sammensenteret i Kristiansand
Oslo vurderer utvidet skjenketid og tidligere alkoholsalg. IOGT advarer mot økte skader og ber kommunen prioritere folkehelse og barns trygghet.
Takket være den fantastiske innsatsen fra våre medlemmer nådde vi ikke bare vårt ambisiøse vervemål på 700 nye medlemmer – vi overgikk det med god margin! I løpet av 2024 vervet vi hele 883 nye medlemmer
Verdens Helseorganisasjon sitt Europakontor (WHO Europe) har lansert en ny rapport som peker på Vinmonopolet som et av de viktige virkemidlene for å redusere forbruk og skader fra alkohol