Reklameforbudet er et av våre viktigste alkoholforebyggende virkemidler.
Norge har hatt et forbud mot alkoholreklame i femti år. Det er ett av flere tiltak som bidrar til lavere totalforbruk og færre alkoholrelaterte skader og ulykker enn i mange andre land. Sammen med Vinmonopolet og et høyt prisnivå, er reklame-forbudet et effektivt virkemiddel for en lav bruk av alkohol.
En studie konkluderte med at alkoholreklame øker sannsynligheten for at unge starter å drikke alohol, og blant de som har begynt å drikke øker nivået både når det gjelder mengde og frekvens.
- Polet har som sitt viktigste samfunnsansvar å holde alkoholforbruket nede, og enhver push-faktor de bruker også inni egne butikker tenker jeg de burde holdt seg for gode til, sa IOGTs generalsekretær Hanne Cecilie Widnes på dagsnytt 18 da hun ble spurt hvorfor polet ikke bør få skilte "nyheter" i sine butikker.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
Ny forskningsrapport om helsegevinster og samfunnseffekter av redusert alkoholbruk viser at små reduksjoner i totalforbruket kan ha stor effekt – både for enkeltpersoner og for samfunnet.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.
FORUT er en del av IOGTs organisasjonsfamilie, og denne våren har FORUT lagt bak seg enda et hektisk og innholdsrikt halvår med kampanjer i norske barnehager og skoler.
1. juni ble det klart at Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og SV er enige om del 2 av rusreformen. Nå skal lovendringer som gjelder bruk og besittelse av narkotika behandles i Stortinget. IOGT forklarer hva som ligger i forslaget – og hva vi mener må følges opp.
Under et engasjert debattmøte i Trondheim sto forebygging i sentrum da fagpersoner og politikere møttes for å diskutere en ruspolitikk som faktisk virker.