Reklameforbudet er et av våre viktigste alkoholforebyggende virkemidler.
Norge har hatt et forbud mot alkoholreklame i femti år. Det er ett av flere tiltak som bidrar til lavere totalforbruk og færre alkoholrelaterte skader og ulykker enn i mange andre land. Sammen med Vinmonopolet og et høyt prisnivå, er reklame-forbudet et effektivt virkemiddel for en lav bruk av alkohol.
I Norge er all form for alkoholreklame forbudt, og forbudet ble introdusert i 1975.
"Et viktig poeng med den norske reguleringen er at reguleringen er medienøytral, noe som betyr at enhver ny medieform automatisk omfattes av lovverket
"
I norske gatene finnes det ingen plakater eller kampanjer for alkohol. I norske medier finner du ingen annonser, og du finner ikke alkoholsponsing i idretten. Et viktig poeng med den norske reguleringen er at reguleringen er medienøytral, noe som betyr at enhver ny medieform automatisk omfattes av lovverket – og loven trenger derfor ikke endres når nye medieplattformer introduseres. På denne måten var sosiale medier allerede dekket av loven da de ble tatt i bruk. Personer registrert med profil i Norge vil ikke få alkoholreklamer i feeden sin.
En annen viktig del av den norske reguleringen er at alkoholfrie produkter med samme merke som et alkoholholdig produkt også omfattes av forbudet. For eksempel kan en Heineken 0.0 selges i butikker, men ikke promoteres eller annonseres. Det er imidlertid tillatt å reklamere for alkoholfrie produkter, men da må produktet komme fra et merke som kun selger varer med 0 % alkohol – for eksempel det norske ølet Munkholm eller det tyske ølet Clausthaler.
"75 % av befolkningen støtter reklameforbudet for alkohol.
IOGT-undersøkelse, 2021
"
De norske reguleringene har bred støtte både blant befolkningen og blant politikere. IOGT gjennomførte en nasjonal undersøkelse i 2021, og da folk ble spurt om sitt syn på forbudet mot alkoholmarkedsføring, uttrykte 75 % sin støtte. Reguleringene har også bred støtte blant stortingsrepresentantene, med unntak av enkelte partier som av prinsipp ønsker å oppheve forbudene. IOGT ser likevel bekymring på at noen partier ønsker en oppmykning – som vi mener er med på å utfordre det generelle forbudet.
Selv om alkoholreklame er forbudt ser man at det er gråsoner, og der vi mener myndighetene må jobbe for å tette hull. Retriever har på oppdrag fra Actis – Rusfeltets samarbeidsorgan kartlagt til sammen 28 kontoer tilhørende 14 ulike norske influensere og innholdet de postet gjennom hele 2024.
Funnene viser at alkoholeksponeringen rettet mot unge er voldsom:
I innleggene med alkohol, fremstilles denne uten unntak som noe positivt, og som en naturlig del av hverdagen og det å være ung. Alkoholen er ofte tydelig eksponert, og i over 200 av innleggene snakkes det også mye om alkoholen som drikkes, og den får derfor en mer fremtredende plass.
Forbudet for alkoholreklame omfatter også sponsing av idrett: både fotballag og stadioner. Fotballaget i Bergen, SK Brann, hadde tidligere logoen til bryggeriet i Bergen – Hansa – på draktene sine. De ble pålagt av Helsedirektoratet å fjerne logoen, men fikk tillatelse til å erstatte den med teksten “hansa.no” på draktene. Logoen ble ansett som reklame, mens bokstavene alene ikke ble det.
I vårt arbeid i IOGT Norge prøver vi å påvirke sosiale normer og forventninger i samfunnet. Vi mener at et reklameforbud er et viktig virkemiddel for å redusere de forventningene som skapes rundt alkohol i samfunnet. Vårt mål er å gjøre det lettere å velge alkoholfritt – noe som etter vårt syn allerede er vanskelig nok, og som ville vært enda vanskeligere med tillatt alkoholreklame. Vi mener også at forbudet bidrar til økt forståelse for at alkohol ikke er en vanlig handelsvare, som smør eller melk, og derfor bør reguleres deretter.
Les mer:
• Hvordan alkoholreklame påvirker forbruk og holdninger – forskning og effekter
• Actis: Hva reklameforbudet går ut på – og hvorfor det er viktig å beholde det
En studie konkluderte med at alkoholreklame øker sannsynligheten for at unge starter å drikke alohol, og blant de som har begynt å drikke øker nivået både når det gjelder mengde og frekvens.
- Polet har som sitt viktigste samfunnsansvar å holde alkoholforbruket nede, og enhver push-faktor de bruker også inni egne butikker tenker jeg de burde holdt seg for gode til, sa IOGTs generalsekretær Hanne Cecilie Widnes på dagsnytt 18 da hun ble spurt hvorfor polet ikke bør få skilte "nyheter" i sine butikker.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
Ny forskningsrapport om helsegevinster og samfunnseffekter av redusert alkoholbruk viser at små reduksjoner i totalforbruket kan ha stor effekt – både for enkeltpersoner og for samfunnet.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.