14. april 2025
Torsdag 10.april la regjeringen fram del to av rusreformen, med et klart budskap mot avkriminalisering eller legalisering av narkotika. Samtidig vil regjeringen forsterke hjelpetilbudet, spesielt for unge rusmiddelbrukere som trenger og ønsker slik hjelp.
-Dette er i hovedsak en viktig og god rusreform, sier generalsekretær Hanne Cecilie Widnes i den ruspolitiske organisasjonen IOGT.
Hun understreker at reformen legger opp til flere gode hjelpetiltak for den enkelte rusmiddelbruker, men også et lovverk som bidrar til forebyggende arbeid og skadereduksjon for samfunnet.
"-Det mest humane samfunnet kan gjøre i en tid hvor bruken av narkotika øker, er å holde fast i en politikk som ikke legaliserer og normaliserer, men som forebygger bruk og reduserer tilgangen på narkotika.
Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT
"
En human rusreform handler om at samfunnet skal beskytte mennesker mot skader og en tidlig rusbruk som ødelegger resten av livet for mange unge. IOGT støtter en forsterket innsats overfor rusbrukere gjennom mer helsehjelp, mer omsorg og mer rehabilitering, understreker Widnes.
Dette må kombineres med et lovverk og en håndhevelse av et lovverk som sender tydelige signaler om at salg og bruk av narkotika er forbudt.
-Det mest humane samfunnet kan gjøre i en tid hvor bruken av narkotika øker, er å holde fast i en politikk som ikke legaliserer og normaliserer, men som forebygger bruk og reduserer tilgangen på narkotika, sier Widnes.
-Vi i den ruspolitiske organisasjonen IOGT støtter regjeringens rusreform fordi den legger opp til løsninger som virker langs flere spor. Det handler om informasjonsarbeid, forebygging, helsehjelp og påtaleunnlatelse med henvisning til hjelp i kommunen. Det er viktig at Stortinget definerer en nasjonal minstestandard for innholdet i oppfølgingen, sier Hanne Cecilie Widnes.
For de som ikke ønsker hjelp eller ikke har noe helseproblem, bør reaksjonen fortsatt kunne være bøter for voksne.
Overfor ungdom bør reaksjonen normalt være betinget påtaleunnlatelse med vilkår om oppmøte hos kommunal rådgivende enhet for russaker.
Fremleggelsen av del to av forebyggings- og behandlingsreformen nå i april markerer det viktigste som har skjedd på rusfeltet på mange år.
-Nå ser vi frem til høringsrunden i mai, der IOGT vil komme tilbake med flere kommentarer og innspill, avslutter Hanne Cecilie Widnes.
Liker du å skrive eller har du en personlig historie å fortelle? La oss samarbeide om å få god informasjon ut i media.
Det er skuffende at Åse Michaelsen, vår folkehelseminister, avviser tiltak som kan bidra til å redusere samfunnets alkoholutfordringer.
Vi ønsker også etterhvert å møte mennesker ansikt til ansikt og forklare folk hva den foreslåtte rusreformen vil bety for rusforebyggingen.
Vi lanserer ny kampanje! Gå inn på rusfornuft.no - signer oppropet i dag og bli med i mobiliseringen for en ruspolitikk som forebygger og beskytter – ikke normaliserer.
Olav Nordheim fra Senterpartiet i Larvik er en av mange lokalpolitikere som reagerer på forslaget til rusreform.
Den forebyggende effekten av dagens lovverk, som har vært med på å holde forbruket av narkotika lav, er foreslått fjernet.. Men det er ikke foreslått verken nye hjelpetiltak, kompetanseheving eller mer ressurser til hjelpeapparatet, og mange frykter at det er kommuner og barnevern som her blir sittende med svarteper.
Det kan umulig være riktig at en gruppe skal få lov til å umyndiggjøre stemmen til en annen gruppe. Så her kommer et klart opprop fra en mor som er bekymret for unges lefling med rusmidler.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.