Flatfyll som familie-underholdning

NRKs store fokus på fyll og alkohol blant annet i sine sportssendinger bekymrer oss, spesielt når vi vet hva som ble utfallet av fjorårets skifestival i Holmenkollen.

Skrevet av Pernille Huseby, generalsekretær i Actis – Rusfeltets Samarbeidsorgan og Hanne Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT Norge
Publisert hos Dagbladet 6. mars

Ut fra familieprogrammene til NRK å dømme er fest ensbetydende med flatfyll, i beste fall sjampanjefeiring og raust med vin. Ifølge Folkehelseinstituttet har ca. 90.000 barn foreldre med et moderat til alvorlig alkoholmisbruk. Og hver tiende av oss voksne har til enhver tid problemer med alkoholinntaket.

Når vi vet dette, kunne man forventet en mer gjennomtenkt holdning til hvordan alkohol eksponeres i statskanalen. Men i de siste ukene ser det ut til at gull og glitter har gått til hodet på redaktørene i NRK.

Bare noen eksempler fra helgen som ligger bak oss:
– Fredag ble årets vinner av Mesternes mester kåret. Vi har uke etter uke sett utøverne drikke vin til middag, og da Pål Anders Ullevålseter til slutt vant, står sjampanjespruten.
– I MGP-finalen på lørdag kveld står stettglassene i Oslo Spektrum tett. Og når NRK sender Staysman ut som utegående reporter for å fange stemningen i de norske hjem, går turen til Østfold. Der skåles, skråles og snøvles det.
– Også idrettssendingene har stadige påminnelser om feiring med alkohol. Nicolai Ramms Alpestreker er kanskje ironisk i sin framstilling av publikumsfylla, selv om store deler av fanskaren ikke er gamle nok til å forstå ironien. Samtidig viser NRK Sporten at gutta i smørebua spretter sjampanjen når det blir gull. Og i innslag fra folkelivet er rødvinen klar. Det er søndag og femmila har knapt begynt.

Må NRK gi alkoholen en så framtredende plass i beste sendetid for mange barnefamilier? For noen av oss voksne blir det bare litt vanskeligere å si til barna som nærmer seg tenåra at «nei da, det er faktisk ikke nødvendig å drikke alkohol for å ha det gøy». TV-budskapet hyler det motsatte.

Verre er det for en del barn. De som kjenner hvor usikker og redd man blir når mamma eller pappa endrer oppførsel etter litt for mye å drikke. Signalet som gis i beste familieunderholdningstid, er at fylla som de til stadighet lider under og sliter med, er noe samfunnet synes er gøy og greit.

Kommende helg er det duket for Holmenkollen Skifestival. I fjor ble det en trist affære med mye fyll i løypene. NRKs store fokus på fyll og alkohol blant annet i sine sportssendinger bekymrer oss, spesielt når vi vet hva som ble utfallet av fjorårets skifestival.

Vi ønsker oss en statskanal som tar mer ansvar.

17.00 21. september - 22.00 25. september 2020

Haraldsgata 197, Haugesund

18.00-19.00 22. september 2020
12.45-13.45 23. september 2020

Asker

18.00-19.00 23. september 2020
18.00-20.00 24. september 2020

Nyheter

Diktatorer, milliarder og «beer girls» er stikkord i vår nye quiz. Vet du hvordan Oljefondets investeringer i alkohol står i veien for FNs bærekraftsmål?

Ta quizen

En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.

- Som tenåring forsto jeg ikke farene ved det jeg valgte, skriver Martine (21). Hun er redd den foreslåtte rusreformen kan ta flere unge liv. Selv begynte hun å ruse seg da hun var 15, og mener ungdom trenger helt andre tiltak enn det som er foreslått i rusreformen. Les hennes brev.