IOGT argumenterte mot bryggeriforeningens forslag om å tillate "Happy hour" på Dagsnytt 18.
Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes var i dag i debatt med bryggeriforeningens Petter Nome i Dagsnytt 18. Temaet var om det skal bli lov å reklamere for "Happy hour". Å få ned vold og fyll på byen er viktig, sa Widnes, men å markedsføre billig øl er ikke måten å få det til. Markedsføring av alkohol fører heller til mer drikking. Istedet er det vist at reduserte skjenketider har en positiv virkning.
Vi må videreføre den alkoholpolitikken som har ført til at Norge er blant landene i verden med lavest konsum og færrest skader fra alkohol. Alkoholpolitikken i Norge er tett knyttet til kommunepolitikken. Verdens helseorganisasjon (WHO) mener norsk alkoholpolitikk er et globalt forbilde, der folkehelse går foran næringsinteresser.
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
IOGT i Sarpsborg hadde ungdom og rus som tema da avdelingen inviterte til debattmøte 27.august, og er godt fornøyd med at så mange som 40 personer kom for å delta i møtet.