02. september 2020
En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.
Målet til alkoholindustrien er å påvirke og undergrave myndighetenes politikk for å regulere markedsføring og salg av alkohol i disse landene. Rapporten viser at industrien har en økende innflytelse, også under koronapandemien.
FORUT har bidratt økonomisk til utgivelsen, mens Global Alcohol Policy Alliance, der Øystein Bakke fra FORUT er styremedlem og utgjør sekretariat, er medutgiver.
FORUT er IOGTs bistandsorganisasjon
– Med bedre alkoholpolitikk kunne tusenvis av for tidlige dødsfall og millioner av tapte leveår vært unngått, om det ikke var for den negative innflytelsen fra alkoholindustrien i Latin-Amerika og Karibia, sier Bakke.
Rapporten har fått tittelen «The Alcohol industry´s Commercial and Political Activities in Latin America and the Caribbean: Implications for Public Health”. Den er skrevet av de fire forskerne Katherine Robaina, Thomas Babor, Ilana Pinsky og Paula Johns. De har samlet og systematisert materiale fra regionen i to perioder i 2015 og i 2020.
Utgivere er fire sivilsamfunnsorganisasjoner som jobber i sektoren for ikke-smittsomme sykdommer: NCD Alliance (NCDA), Global Alcohol Policy Alliance (GAPA), Healthy Latin America Coalition (CLAS) og Healthy Caribbean Coalition (HCC). Rapporten er også tilgjengelig på spansk.
Forskerne viser hvordan alkoholindustrien forsøker å påvirke regional politikk med betydning for folkehelse og sosial velferd ved å bruke taktikker som også brukes av andre produsenter av usunne varer, som ultrabearbeidet mat, sukkerholdig drikke og tobakk.
– Denne rapporten viser hvordan alkoholindustrien samarbeider for å motsette seg effektiv alkoholpolitikk og aktivt engasjere seg i strategiske tiltak som har negativ betydning for folkehelsen i regionen, sier professor Thomas Babor fra University of Connecticut School of Medicine, en av hovedforfatterne av rapporten.
Les også: 96,8 prosent av tiltak alkoholindustrien hevder vil redusere skadelig drikking har ingen vitenskapelig støtte.
– Rapporten legger fram bevis for og analyse av hvordan helsepolitikken undergraves av egeninteresser, sist i møte med COVID-19-pandemien, fortsetter han.
President i Movendi Internasjonal, Kristina Sperkova forteller om positive tilbakemeldinger etter navneskiftet, og at det er opp til oss at vi tar med oss ideene våre videre.
I år får Oljefondet et utradisjonelt julekort. Det er malt på en vegg i et afrikansk land. Organisasjonene FORUT, IOGT, Blå Kors og Juvente bruker anledningen til å komme med et juleønske.
Det er god grunn til å feire framgangen for jenter og kvinners rettigheter nasjonalt og internasjonalt. Men det er dessverre også god grunn til å si at en feiring ikke er på sin plass. Det er for langt igjen til alle jenter og kvinner får bruke sin stemme og bli lyttet til på samme måte som gutter og menn.
IOGT har alltid hatt et fokus på fredsarbeid og demokratispørsmål i tillegg til de ruspolitiske spørsmålene.
Diktatorer, milliarder og «beer girls» er stikkord i vår nye quiz. Vet du hvordan Oljefondets investeringer i alkohol står i veien for FNs bærekraftsmål?
IOGT Norge er en av 45 medlemsorganisasjoner i Eurocare. I juni var det årsmøte og konferanse i Europaparlamentet, og Karin Vilming representerte IOGT der.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!