Nye metoder i Hvit jul-kampanjen

I 2020 prøvde vi flere nye ting i Hvit jul-kampanjen. - Jeg er helt rørt over det store engasjementet, sier Kampanjeleder Mari-Marthe Katt-Ugle.

Dette har vært et annerledesår på mange områder, og det ble det også for Hvit jul. Det ble færre stands, og mange av de som var ute opplevde at det var tyngre å få underskrifter i år.

- Vi har benyttet anledningen til å teste flere nye metoder i år, og jeg er helt rørt over det store engasjementet og den enorme innsatsen våre frivillige har lagt ned, sier kampanjelederen.

I år har frivillige i mye større grad fått være med å videreutvikle kampanjen. 

Deltok du i Hvit jul 2020 - Fyll ut evalueringsskjemaet og bidra til at Hvit jul 2021 blir enda bedre.

Mange ville stå på stand til tross for Korona

Flere gjorde en god innsats på stand også i år, men mange steder ble det umulig å gjennomføre. Her ser vi frivillige på stand utenfor Extra leker i Sarpsborg i desember.

- Vi var jo klar over at Korona ville påvirke årets kampanje. Men vi håpet lenge at vi gjennomføre en kampanje med stands slik vi pleier, ved å tilpasse standsaktivteten med håndsprit, munnbind og digital signering, sier hun. 

Tidlig i kampanjeperioden gikk det ut en SMS til alle som tidligere har vært interessert i å hjelpe til i kampanjen, og raskt kom det inn over 100 positive svar. Engasjementet var stort, og veldig mange ønsket å stå på stand til tross for Korona. 

Inviterte til "krisemøte"

Smittesituasjonen ble verre flere steder utover høsten, og retningslinjene ble strammet inn. Og det viste seg etter hvert at det mange steder ble umulig å få stadstillatelser noe sted. 

- Da vi skjønte at det var veldig mange engasjerte frivillige som rett og slett ikke fikk lov til å stå på stand inviterte vi til "krisemøte" på zoom, forteller Katt-Ugle. 

Mange frivillige deltok i den digitale idemyldringen, og møtet resulterte i mange nye tiltak. 

Nye kampanjemetoder

- Vi fikk snudd dette vanskelige året til noe positivt og fikk prøvd ut mange nye kampanjemetoder som jeg tenker vi vil fortsette også etter Korona, sier hun. 

"

40 000 løpesedler for spredning i postkasser og 200 plakater og 25 roll ups plassert ut i butikker og på kjøpesentre.

"

Det ble produsert masse nytt materiell og bestillingene rant inn. Det var manglet ikke på folk som ville bidra. 

- Jeg syntes vi bestilte mye materiell, men vi gikk tom nesten med en gang, og måtte bestille mer, forteller Katt-Ugle 

Det ble bl.a. sendt ut 40 000 løpesedler for spredning i postkasser og 200 plakater og 25 roll ups som såkalte plakatfaddere har fått plassert ut i butikker og på kjøpesentre.

Hektisk på kontoret

- Det var en veldig hektisk tid for alle på kontoret, med de ekstra utsendingene. Så jeg må sende en stor takk til flinke ansatte og frivillige som jobbet langt utover det som kunne forventes for å få alt i posten, og til frivillige som fant kreative løsninger og gjorde fornuftige ting mens de tålmodig ventet på materiellet de hadde bestilt.  

Instagram "take over"

Mange frivillige engasjerte seg i sosiale medier, og Hvit jul har i år for første gang fått "ta over" flere foreldrerettede Instagram og Snapchat kontoer for å kommunisert med deres følgere om Hvit jul,

I desember har Hvit jul sitt innhold på Facebook blitt vist 10 000 ganger om dagen i gjennomsnitt.  Frivillige har delt innhold fra Hvit jul siden nesten 900 ganger i tillegg til at mange også har laget egne poster og historier.

Annonse Hvit jul

Over 500 000 så denne annonsen da de leste nettaviser på mobilen i desember.

Annonser i nettaviser

Mange lokallag har hatt annonser og leserbrev på trykk i lokalavisene, og flere lag og frivillige gikk sammen og spleiset på annonser for de som leser aviser på mobilen. Over 500 000 personer så denne annonsen og over 1000 av dem klikket seg videre inn for å skrive under. 

Hvit jul-dagen

Den 5. desember er frivillighetens dag, og i år inviterte vi for første gang alle medlemmer og frivillige til en digital julesamling med både eventyr, musikk, foredrag og samtaler i grupper. 

- Over 100 personer meldte seg på Hvit jul-dagen i år, og selv om ikke alle møtte opp er vi veldig fornøyd. Vi har fått mange positive positive tilbakemeldinger og flere innspill til hvordan dagen kan bli enda bedre neste år, så vi får vel la dette bli en ny tradisjon også, ler Katt-Ugle.

Takker alle frivillige

Nærmere 9 000 personer skrev under på kampanjen i år, og tusenvis av mennesker har fått med seg oppfordringen om å velge alkoholfritt når de var sammen med barn denne julen.

- På vegne av oss på kontoret og alle barna som fikk en god og trygg alkoholfri julefeiring i år vil jeg gjerne si tusen takk for innsatsen til alle våre Hvit jul-frivillige, avslutter kampanjelederen. 

Hjelp oss å gjøre Hvit jul bedre

Deltok du i Hvit jul-kampanjen 2020? Fyll ut evalueringsskjemaet for frivillige. Vi trekker 10 vinnere blant de som deltar som får hver sin premie (verdi opp til 500 kr). 

Evalueringsskjema for frivillige

18.00 7. juni - 15.00 9. juni 2024

Åsane folkehøgskole i Bergen

17.00-19.00 16. juni 2024

Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo

Nyheter

IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol. 

Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert

Bli med på fem spennende dager tur i rusfritt fellesskap 4.-9. september 2024. En tur full av god mat, severdigheter, besøk til småprodusenter, kulturopplevelser med blant annet besøk til Pompei og landsbyfesten Festa del’Uva – og selvsagt hyggelig samvær.