Det er ikke et uttrykk for solidaritet å bygge opp under den stadig mektigere cannabisindustrien, skriver generalsekretær Hanne Cecilie Widnes i IOGT i Klassekampen 4.juli.
Legalisering av cannabis er ikke løsningen på utfordringene med gjenger og en svart økonomi. Det er veien å gå for å støtte opp om en usolidarisk, kynisk og kommersiell industri.
Det er viktig å hindre at ungdommer kommer i kontakt med kriminelle miljøer. Utenforskap, sosiale forskjeller og foreldre som har satt seg selv på siden er noe av det som bidrar til rekrutteringen til gjengene. Det er dette vi må gjøre noe med. Det gjør vi ikke ved å legalisere flere rusmidler.
De som rammes hardest av cannabisbruk er de svakeste sosioøkonomiske gruppene, barn og unge. Det oppleves derfor som et svik mot disse gruppene når politikere tar til orde for en politikk som svekker viktige rusforebyggende virkemidler.
Fjerner ikke det svarte markedet
Noen av dem som i det siste har kommentert den kriminelle cannabisomsetningen i Oslo uttaler seg som om legalisering vil fjerne det svarte markedet. At det er en lite sannsynlig konsekvens vet vi fra alkoholområdet. Selv med strengt regulert alkoholomsetning i Norge klarer vi ikke å hindre et illegalt marked eller at mindreårige drikker. Ungdom får tak i alkohol selv om det ikke er lov å selge til dem. Alkohol plukkes fra foreldrenes barskap, eldre ungdommer kjøper til dem, og årlige undersøkelser viser at ungdommene selv får kjøpt alkohol i dagligvareforretningene og på Vinmonopolet. Mange steder i landet har ungdom også enkel tilgang til å kjøpe smuglervarer og hjemmeprodusert.
Colorado: Svart marked på tross av legalisering.
Skal tjene penger
Det er lenge siden cannabis var en slags hjemmeindustri for idealister. I dag er det en industri på linje med andre industrier med stor påvirkningskraft på våre kostvaner, som alkohol, tobakk, sukker og legemidler. Cannabis-industrien skal tjene penger og lobber aktivt for legalisering. Med utsiktene til å nå store fremtidige markeder for cannabis til rekreasjonsbruk har den lært av sine venner i alkohol- og tobakksindustrien. Storforbrukere blir en legitim målgruppe og det jaktes etter nye markeder. Det utvikles stadig nye og attraktive produkter for nye forbrukere som eksempel brus, is, sjokolade, kake og øl med cannabis.
Big cannabis - fremveksten av en ny industri.
Den samme industrien blir sterkere jo flere land som legaliserer og åpner opp sine markeder. Også en statlig regulert cannabisomsetning i Norge vil bidra til å øke profitten til de store selskapene. Det vil gi dem større muskler inn mot land som ikke har økonomi og strukturer til å begrense reklame og ulovlig omsetning.
Dette vil særlig ramme de fattigste og mest ressurssvake land og befolkningsgrupper. På sammen måte som de rammes hardest av alkohol- og tobakksindustrien i dag. Det er ikke et uttrykk for solidaritet å bygge opp under denne industrien. Det stopper hverken gjenger i Norge eller karteller i Sør-Amerika så lenge ikke de grunnleggende problemene bak dem løses.
Alkohol- og tobakksindustrien ser muligheter
I økende grad ser vi også at alkoholindustrien har sett mulighetene til økt inntjening gjennom satsning på cannabis. Tidligere i juni ble det kjent at det canadiske bryggeriet Molson Coors var i kontakt med flere cannabis-selskaper for mulig oppkjøp. Constellation Brands inc, som blant annet har ølmerker som Corona og Pacifico har kjøpt seg inn i Canopy Growth, en av de største marihuana-produsentene i USA. På tobakksiden har Philip Morris sikret seg patent på genmodifiserte planter, mens andre selskaper har investert i eksisterende cannabis-selskaper eller invitert dem inn i sine styrerom. Her er det mye penger å tjene.
Hovedmål at færrest bruker
Forebygging av cannabisbruk blant ungdom forutsetter at man faktisk ønsker at unge mennesker ikke skal bruke cannabis i det hele tatt. Vi vet fra alkoholforskning at jo høyere totalforbruket er, desto flere får problemer. Det er ingenting som skulle tilsi at det er annerledes med cannabis. Det må være et hovedmål for narkotikapolitikken at færrest mulig bruker, og at vi ikke normaliserer og ufarliggjør cannabis.
Heldigvis er vi er enige om mye i Norge når det gjelder narkotikapolitikken. Det store flertallet ønsker ikke en legalisering. Flertallet av ungdom har ikke prøvd cannabis og den store majoriteten gir det heller ikke status å røyke. Et like stort flertall er enige i at rusavhengige må få hjelp og støtte, og ikke straff. Vi har imidlertid mange uløste oppgaver i rusomsorgen, og derfor er det bra at regjeringen har satt ned et utvalg som skal se på hvordan vi bedre kan gjøre dette. Det siste vi trenger da er en legaliseringsdebatt som avsporer denne viktige diskusjonen.
Hanne Cecilie Widnes
generalsekretær i IOGT i Norge
Sammen med Actis har vi samlet de ti viktigste tingene du bør kunne om hasj og marihuana.
Barn lærer av sine foreldre, og venner påvirker hverandre. Alle vokser vi inn i en måte å bruke rusmidler på som er vanlig i det miljøet vi er en del av. Alkoholvaner smitter.
Forebygging må være mål nummer en. Forbruket må ned. Det er den klare oppfordringen til de som nå jobber med partiprogrammene for neste stortingsperiode fra IOGTerne som har skrevet dette innlegget, som stod på trykk i Telemarksavisa.
Vi befinner oss i et vakuum hvor samfunnets reaksjon på bruk og besittelse av illegale rusmidler verken blir fulgt opp juridisk eller med tilstrekkelig helsehjelp. Dersom rusmiddelpolitikken skal bli både forebyggingseffektiv og human, er det viktig å ha flere tanker i hodet samtidig.
Taxfree-ordningen bidrar til å svekke politiske mål både på klima- og på folkehelseområdet og undergraver Vinmonopolets samfunnsoppdrag.
IOGT i Norge lanserte 10. juli en rapport på Dagsrevyen som viser at 1 av 5 har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til drikking på offentlig plass. IOGT ber politiet gjøre mer for å redusere drikking av alkoholbruk i parker og på strender.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!