18. desember 2025
- Det er skuffende og alvorlig at statsministeren åpner for utvidet alkoholsalg om natta under VM. Det sier generalsekretær Cecilie Widnes i IOGT, etter at Støre åpnet for åpne ølkraner hele natta i politisk kvarter i NRK Nyheter onsdag 16.12.2025.
En slik skjenking etter dagens maksgrense med skjenking til klokka 0300 bryter helt grunnleggende med en norsk alkoholpolitikk som har virket godt i mange år.
Videre sier Cecilie Widnes av det er alvorlig fordi mye forskning og erfaring viser klare sammenhenger mellom skjenketider og graden av utelivsbråk, skader og voldsbruk.
-Det finnes helt andre og enkle løsninger på dette, som handler om at utestedene selvsagt kan ha åpent til etter at VM-kampene er ferdig spilt, sier Widnes.
Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.
Formannskapet i Kristiansand stemte igår ned forslaget om å prøve ut utvidet skjenketid i sommer. De følger dermed de rådene som har kommet inn i høringsrunden fra bl.a. politiet, kommunelegen, Natteravnene og IOGT.
Fotball-VM og utvidede skjenketider: At regjeringen åpner opp for utvidede skjenketider under fotball-VM, betyr ikke at kommunene må gjøre det samme.
Og følger Drammen egentlig sin egen alkoholpolitikk når kommunen gir skjenkebevilling til kinoen? Det var blant kjernespørsmålene da IOGT i Buskerud samlet politikere, ungdom og kulturaktører til debatt på Drammensbiblioteket torsdag 12. februar.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.
IOGT synes det er trist at næringsinteresser brukes som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken i Kristiansand og Søgne, skriver Tor Arne Walskaar i Fædrelandsvennen.
Kranjska Gora, Slovenia
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.
Tirsdag samlet IOGT i Agder fagfolk, politikere, ungdomsrepresentanter og engasjerte innbyggere til et arrangement på Kristiansand folkebibliotek med ungdomskriminalitet, rusforebygging og inkludering som tema.
Stortinget åpner nå trolig for produsentsalg av alkohol over 4,7 prosent, etter at næringskomiteen nå har anbefalt dette. Nationen omtaler det som en mindre justering av omsetningen i en lederartikkel 6.mai. Vi mener dette handler om et veiskille i alkoholpolitikken.