14. april 2025
Torsdag 10.april la regjeringen fram del to av rusreformen, med et klart budskap mot avkriminalisering eller legalisering av narkotika. Samtidig vil regjeringen forsterke hjelpetilbudet, spesielt for unge rusmiddelbrukere som trenger og ønsker slik hjelp.
-Dette er i hovedsak en viktig og god rusreform, sier generalsekretær Hanne Cecilie Widnes i den ruspolitiske organisasjonen IOGT.
Hun understreker at reformen legger opp til flere gode hjelpetiltak for den enkelte rusmiddelbruker, men også et lovverk som bidrar til forebyggende arbeid og skadereduksjon for samfunnet.
"-Det mest humane samfunnet kan gjøre i en tid hvor bruken av narkotika øker, er å holde fast i en politikk som ikke legaliserer og normaliserer, men som forebygger bruk og reduserer tilgangen på narkotika.
Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT
"
En human rusreform handler om at samfunnet skal beskytte mennesker mot skader og en tidlig rusbruk som ødelegger resten av livet for mange unge. IOGT støtter en forsterket innsats overfor rusbrukere gjennom mer helsehjelp, mer omsorg og mer rehabilitering, understreker Widnes.
Dette må kombineres med et lovverk og en håndhevelse av et lovverk som sender tydelige signaler om at salg og bruk av narkotika er forbudt.
-Det mest humane samfunnet kan gjøre i en tid hvor bruken av narkotika øker, er å holde fast i en politikk som ikke legaliserer og normaliserer, men som forebygger bruk og reduserer tilgangen på narkotika, sier Widnes.
-Vi i den ruspolitiske organisasjonen IOGT støtter regjeringens rusreform fordi den legger opp til løsninger som virker langs flere spor. Det handler om informasjonsarbeid, forebygging, helsehjelp og påtaleunnlatelse med henvisning til hjelp i kommunen. Det er viktig at Stortinget definerer en nasjonal minstestandard for innholdet i oppfølgingen, sier Hanne Cecilie Widnes.
For de som ikke ønsker hjelp eller ikke har noe helseproblem, bør reaksjonen fortsatt kunne være bøter for voksne.
Overfor ungdom bør reaksjonen normalt være betinget påtaleunnlatelse med vilkår om oppmøte hos kommunal rådgivende enhet for russaker.
Fremleggelsen av del to av forebyggings- og behandlingsreformen nå i april markerer det viktigste som har skjedd på rusfeltet på mange år.
-Nå ser vi frem til høringsrunden i mai, der IOGT vil komme tilbake med flere kommentarer og innspill, avslutter Hanne Cecilie Widnes.
Folkehelseinstituttet har levert sitt høringssvar til Rusreformutvalgets innstilling, og er på flere punkter kritisk til utvalgets forslag og den vitenskapelige begrunnelsen.
Oslo statsadvokatembeter er knusende i sin kritikk av Rusreformutvalgets forslag til ny narkotikapolitikk: “Regjeringens ønske om bedre hjelp til rusmisbrukere med et avhengighetsproblem støttes ikke av utvalgets forslag om avkriminalisering.”
IOGT er bekymret for en utvikling der en rekke enkeltsaker undergraver helheten i en solid norsk alkoholpolitikk. Onsdag 15.april 2026 møtte IOGT Helse- og omsorgsdepartementet til overlevering og dialog rundt tre utfordringer vi mener regjeringen må lytte til.
- Vi må behandle tunge misbrukere som mennesker med helseproblemer og ikke som kriminelle, men det er det rom for innenfor dagens lovverk, sier Espen Andreas Hasle, fylkesleder for Oslo KrF.
Forventingene til regjeringens rusreform er store. Målet må være lavt forbruk og lav aksept. Her er seksten punkter som kan bidra til det.
Jørn Hansen er erfaringskonsulent og koordinator i IOGT i Haugesund. I et intervju med Haugesunds avis forteller han om sin bakgrunn og jobben han gjør i IOGT nå.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.