I år får Oljefondet et utradisjonelt julekort. Det er malt på en vegg i et afrikansk land. Organisasjonene FORUT, IOGT, Blå Kors og Juvente bruker anledningen til å komme med et juleønske.
Organisasjonene bak julekortet ønsker at kvinner og barns rettigheter og muligheter ikke blir begrenset av egen eller andres alkoholbruk. De negative konsekvensene fra produktet, sammen med de uetiske metodene fra flere av produsentene, er bakgrunnen for at organisasjonene nå sender et julekort til Oljefondet med en klar melding om at Norge må slutte å investere i den globale alkoholindustrien. Julekortet og en ny video er en del av kampanjen Oljefondets alkoholproblem som er finansiert av Norad.
– Alkoholbruk hos noen, og særlig menn, begrenser muligheter for andre, spesielt kvinner og barn. Dette gjelder særlig i samfunn der det sosiale sikkerhetsnettet i form av en velferdsstat er fraværende og der fattigdom preger hverdagen for mange, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i bistandsorganisasjonen FORUT.
Nylig ble det sluppet en rapport som dokumenterer hvordan kvinner og barn i det globale sør rammes av egen og andres alkoholbruk. Rapporten, ‘Alcohols’s impact on the rights of women and children in the global south’, er skrevet av Dr Anne-Marie Laslett og Megan Cook ved Centre for Alcohol Policy Research ved La Trobe University i Melbourne.
Rapporten viser tydelig hvordan alkohol er en risikofaktor for å ikke nå en rekke av FNs bærekraftsmål. Det gjelder både mål 3 om god helse, mål 4 om god utdanning, mål 5 om likestilling mellom kjønnene og mål 10 om mindre ulikhet.
Kontrasten er derfor stor når vi ser at gjennom Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) har Norge investert nesten 90 milliarder kroner i alkoholprodusenter globalt.
– Det er ikke mulig å nå FNs bærekraftsmål verken i Norge eller i verden ved å fortsette å la våre felles ressurser investere i alkoholindustrien. Disse investeringen utgjør en trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i sør, sier Hagen.
Ikke bare bidrar produktet i seg selv til negative konsekvenser for kvinner og barns rettigheter og utgjør en risikofaktor for sykdom, men alkoholprodusentene jobber også aktivt med å påvirke politikken i nye markeder i fattige land. Dette ble avdekket i en artikkel i tidsskriftet Addiction allerede i 2010.
Et utvalg nedsatt av regjeringen og ledet av professor Ola Mestad skal nå vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet.
– Vi forventer at investeringene i de multinasjonale alkoholselskapene kommer under lupen. Det er på høy tid at Oljefondet trekker sine investeringer ut fra denne industrien på samme måte som det er gjort med blant annet tobakk, cannabis og visse typer våpen, sier Hagen.
Kampanjen, som er finansiert på informasjonsstøttemidler fra Norad, er utarbeidet i samarbeid med byrået Brunch. Kampanjen ble lansert våren 2019 og gjorde seg bemerket med veggmalerier av Siv Jensen og Erna Solberg i det som ble kalt en utstilling av norsk dobbeltmoral.
Under kan du se en video som både viser den nye veggen og forklarer hvorfor den ble laget. Et høyoppløst bilde av veggen kan du laste ned her.
En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.
FNs toppmøte for Agenda 2030: Alkohol er et stort hinder for å nå flere av bærekraftsmålene. Det er norsk dobbeltmoral å investere våre pensjonspenger i alkoholindustrien.
3. mai hadde Finanskomiteen på Stortinget si årlege høyring om Statens pensjonsfond utland (oljefondet). Regjeringen har foreslått å utelukke selskap som produserer og selgere cannabis for rusføremål. Men alkohol skal Noreg framleis investere i. IOGT deltok på høyringa med politisk rådgjevar Nils Johan Svalastog Garnes.
IOGT-huset. Torggata 1, 4. etg. Oslo
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!