Hvit januar

Mange nordmenn har de siste årene tatt en hvit januar etter en fuktig jul. Nå skal de få drahjelp av blant annet IOGT og Juvente gjennom appen TryDry og nettsiden bedreuten.no. Sjansen for å lykkes med en Hvit måned er dobbelt når man gjør det i tilknytning til en slik kampanje.

Nytt i Norge

I Norge er det ingen organisasjoner som formelt har stått bak kampanjen, som opprinnelig kommer fra Storbritannia. Der har stiftelsen AlcoholChange UK drevet Dry January siden 2013. I 2020 skrev 100 000 briter under på at de var med på kampanjen, og tallet øker år for år.

"

sannsynligheten for å gjennomføre hele måneden doblet seg sammenlignet med de som forsøkte å gjennomføre en hvit januar alene

"

IOGT har sammen med vår internasjonale paraplyorganisasjon Movendi og DNT Edru Livsstil vært i kontakt med AlcoholChange UK og fått tillatelse til å bruke deres kampanjeoppsett og verktøy i Norge. Så i 2022 utfordrer vi alle til å la alkoholen ligge i januar.

Selv om man kan gjøre en hvit januar på egen hånd viser det seg at å være del av en større kampanje med støtten som ligger i verktøyene AlcoholChange UK har, gjør det mer sannsynlig at de som bestemmer seg for en hvit januar også fullfører måneden. En undersøkelse fra 2019 viste at sannsynligheten for å gjennomføre hele måneden doblet seg sammenlignet med de som forsøkte å gjennomføre en hvit januar alene.

86 % Sparte penger

70 % Fikk bedre søvn

66 % Fikk mer energi

65 % Fikk bedre helse

54 % Gikk ned i vekt

(Tall fra deltakere i Storbrittania)

Bevisstgjøre drikkemønster og endre forhold til alkohol

Budskapet i Hvit januar handler om å bevisstgjøre de som er med om deres eget drikkemønster, hva du kan gjøre for å redusere det, og hvilke fordeler en har ved å ta en slik hvit måned. Først og fremst handler det om å gi mennesker en mulighet til å endre sitt forhold til alkohol ikke bare i januar, men også resten av året. Særlig viktig er dette for mennesker med et gryende problematisk drikkemønster.

70 prosent av deltakerne i Storbritannia rapporterer at de sover bedre, 86 prosent sparer penger og 65 prosent har registrert en generelt forbedret helse. Å ikke bruke alkohol en måned har vist seg å senke blodtrykket, redusere risikoen for diabetes, senke kolesterolnivået og reduserer mengden kreftrelaterte proteiner i blodet. 54 prosent av deltakerne rapporterte at de hadde gått ned i vekt, og 66 prosent hadde generelt mer energi.

Les også: Det finnes ikke noe som kan kalles sikker bruk av alkohol i et helseperspektiv.

"

Å skape en identitet bygget på at du ikke drikker er potentielt avgjørende også for å kunne kutte ned på forbruket eller slutte helt å drikke på lang sikt.

"

Skape nye identiteter

Like viktig er det hvordan en måned uten å bruke alkohol kan være med på å skape nye identiteter. Når vi drikker, særlig om vi drikker mye, skaper vi en identitet med bruken av spesielle drikkevarer (fyren som alltid tar med seg tequila), gjennom hvor mye vi kan bruke eller hvor full vi kan bli (hun som er ubestridt champion av drikkeleker) eller som en gruppe («Jeg ser alltid frem til Vin-onsdag i vinklubben».) Om du ønsker å fremstå som mer maskulin kan du gjøre det gjennom å drikke mye øl eller sprit.

Å drikke sammen med andre på en konsert kan gjøre slik at du også føler deg mer inkludert i gruppen. Å skape en identitet bygget på at du ikke drikker er potentielt avgjørende også for å kunne kutte ned på forbruket eller slutte helt å drikke på lang sikt.

"

Seks måneder etter kampanjen så hadde deltakere i Dry January et mindre problematisk drikkemønster.

"

Gir langsiktige endringer

En bieffekt kampanjen i Storbritannia har erfart er at mennesker som har vært gjennom Hvit januar blir aktivister for en ny alkoholkultur og slik fører til kulturendring. AlcoholChange har i sitt register som et resultat av Hvit januar over 12000 aktivister som ønsker å gjøre en innsats både for en bedre alkoholkultur og effektiv regulering av alkohol.

Like viktig som at gjennomføringsgraden er høy er at kampanjen også kan vise til mer langsiktige endringer i drikkemønster. Undersøkelsen fra 2019 viste at seks måneder etter kampanjen så hadde deltakere i Dry January et mindre problematisk drikkemønster (AUDIT-scores) enn kontrollgruppen. De stod også sterkere i å stå imot drikkepress fra andre.

TryDry-appen

Verktøyene i kampanjen er appen TryDry, en nettside med tips og oppdateringer og jevnlige påminnelser gjennom appen og på mail. TryDry-appen inneholder verktøy for å gjøre deg bedre kjent med ditt drikkemønster. Her kan du beregne hvor mange enheter, kalorier og penger som du sparer gjennom måneden du ikke drikker. Appen har en interaktiv kalender, og mulighet til å sette mål som passer for den enkelte.

IOGT har gått sammen med Juvtente om nettstedet Bedre uten, som skal gjøre det lettere for alle å utforske alkoholfrie valg.

Aktiviteter resten av året

Sofie Frøysaa

I februar har vi planer sammen om å lansere talkshowet Drikkeprat med stand up-komikeren Sofie Frøysaa.

Tanken er at appen ikke bare brukes i januar, men også resten av året. Vi har innledet et samarbeid med Juvente, som i mange år har hatt Instagramkontoen BedreUten, der det legges ut innhold om alkoholfri drikke, hovedsakelig tips til ulike alkoholfrie drinker. IOGT og Juvente går nå sammen om å lage en nettside med samme navn, som samler og distribuerer en bredere type med innhold.

Podcaster

For å trekke publikum og følgere til nettsiden og kontoer i sosiale medier, vil vi i løpet av året presentere influensere og andre kjente personer som tar i bruk TryDry-appen og forteller om sitt forhold til alkohol, drikkekultur i Norge m.m. i egne og våre kanaler.

I februar har vi planer sammen om å lansere talkshowet Drikkeprat med stand up-komikeren Sofie Frøysaa. Gjennom året vil det komme flere slike podcaster, men første episode vil være en oppsummering av Hvit januar hvor flere av influenserne vi har brukt forteller om sine erfaringer med å være alkoholfri i en måned.

Denne artikkelen stod på trykk i Aksent nr 3/21 - Les hele bladet her

18.00 7. juni - 15.00 9. juni 2024

Åsane folkehøgskole i Bergen

17.00-19.00 16. juni 2024

Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo

Nyheter

IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol. 

Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert

Bli med på fem spennende dager tur i rusfritt fellesskap 4.-9. september 2024. En tur full av god mat, severdigheter, besøk til småprodusenter, kulturopplevelser med blant annet besøk til Pompei og landsbyfesten Festa del’Uva – og selvsagt hyggelig samvær.