Hanne Cecile Widnes, IOGT i Norge
24. desember 2021
Desember er måneden som inviterer til gode samvær og gode opplevelser. Med stort alvor spør vi: Hva er egentlig god julestemning og hvordan skaper vi dét? Kort sagt; hva er viktig, og hva er mindre viktig?
Barn skal kunne glede seg til jul. De skal kunne føle trygghet og oppleve at de får voksnes naturlige oppmerksomhet. For Juba, Juvente og IOGT i Norge som gjennomfører Hvit jul-kampanjen er dette overordnet viktig.
Heldigvis mener et stort flertall at en skal være restriktiv eller avstå fra alkohol i samvær med barn. Ikke mange synes det er selvsagt at en kan drikke i nærvær av barn. Likevel tegner det seg et bilde som ikke er positivt. I desember setter Vinmonopolet salgsrekorder. Det blir ikke mer trygghet, bedre stemning og mer julehøytid i takt med økende forbruk. Julemåneden har en vrangside som både politi, helsevesen – og barn – vet mye om. Noe helt vesentlig ser ut til å gå tapt i jakten på juleopplevelsene...
Det er verken en nyhet eller en skarp observasjon at julehøytiden er blitt en kommersiell arena. Så skal en vel heller ikke overraskes av at alkoholbransjen har kastet seg på og vil lære oss at «All I want for Christmas ...» – ja, «alle julens behov» kan en få dekket gjennom noen utsøkte viner. Ja, en kan til og med gå på førjuls-vinkurs for å lære. Og vi tror ikke dette er veien til en tryggere jul for barna. I ytringsfrihetens navn renner nett og avismedier over med terningkast og superlativer som skal lede oss til fest og kos. Tilsynelatende helt uten vilje til å ha to tanker i hodet.
I år som i fjor er samfunnet hjemsøkt av en pågående pandemi. Det bør mane til ekstra forsiktighet og omtanke også i omgang med drikkevarer. Uavhengig av hva vi mener om pandemien, har Hvit jul-kampanjen en oppfordring til voksne om å avtale med seg selv at de avstår fra alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. Voksne er rollemodeller for sine barn. Det gir et stort ansvar og store muligheter. Sammen er vi hverandres sosiale miljø, hverandres samfunnsmiljø. Sammen kan vi skape en tryggere HVIT JUL.
Innlegget stod bl.a. på trykk i Bergens Tidene 21. desember og i Avisa Nordland 24. desember
Alle som skriver under på hvitjul.no kan vinne en søt kosePeppe.
Trygge oppvekstarenaer forebygger rusproblematikk og mange andre typer sosiale problemer. Derfor må vi gi barn og ungdom attraktive, varierte og tilgjengelige rusfrie fritidstilbud.
Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.
Mange barn strevar med å prøve å tilpasse seg det som skjer, når vaksne rundt dei brukar alkohol. Dei kan verke upåverka og tilsynelatande ha det bra sjølv om foreldra misbrukar alkohol. Men vi veit at dette ofte kan vere ein fasade, for barna prøver å skjule dei problema som alkoholen er årsak til.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.
For hver venn du verver, som skriver din e-postadresse i vervet av-feltet, får du en ekstra sjanse til å vinne din kosePeppe.
21. oktober annonserte Helse Sør-Øst (HSØ) omsider resultatet av anbudsprosessen innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) – til stor forferdelse for et samla rusmiddelfelt som oppfatta konklusjonene til HSØ som reine raseringa av feltet.
Kva er fleip og kva er fakta i kunnskapsformidlinga på rusfeltet? Det var overskrifta då leiar av IOGT Midt-Norge, Per Arne Lillebø, kalla inn til inspirasjonsseminar på Rica Parken Hotel i Ålesund fredag 29. november.
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.