IOGT har i mange år jobbet for at parker og offentlige rom skal være rusfrie og trygge for alle. I 2018 utarbeidet vi rapporten "Parken for alle" der vi dokumenterte stor støtte i befolkningen for å beholde forbudet mot alkohol på offentlig plass.
I Norge er det forbudt å drikke alkohol på offentlig plass. De fleste land i Europa har lignende reguleringer.
Ifølge alkohollovens §8-9 er det ikke lov å drikke alkohol på «gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass».
IOGT er opptatt av at uteområder og offentlig plass skal oppleves trygt. I 2018 utarbeidet vi Fyll parken Rapport med utgangspunkt i en spørreundersøkelse.
Spørreundersøkelsen viser blant annet at:
Rusforskningen er tydelig på at det er en sammenheng mellom den skadelige bruken av rusmidler og totalforbruket. Derfor ønsker vi å fremheve viktigheten av tiltak som retter seg mot hele befolkningen.
Også i Ørsta utarbeides det i disse tider en ny alkoholpolitisk handlingsplan og IOGT har sendt inn høringssvar.
En del av IOGTs gode arbeid er å målbære avholdssaken i lokalpolitikken. I forbindelse med Ålesund kommunes høring om ny forskift om åpningstider for serveringssteder og sals- og skjenketider 2024-2028 sendte IOGT inn et godt begrunnet høringssvar som publiseres her i sin helhet.
Høyres forslag til parti- program vil bidra til en mer utrygg hverdag for mange barn og unge. Programkomiteen foreslo bl.a. å fjerne dagens forbud mot å drikke alkohol på offentlig sted, samt tillate alkoholservering på internasjonale mesterskap og i eliteklubber.
Den politiske avdelingen på kontoret er nå godt i gang med å engasjere seg og påvirke lokal alkoholpolitikk.
Oslo vurderer å åpne for alkoholservering fra klokken 08:00 på 17. mai. Forslaget, som ble lagt frem like før jul 2024, skal nå hastebehandles – bare dager før feiringen. IOGT reagerer kraftig, og har sendt et brev til Finansutvalget med en tydelig oppfordring om å sette barnas trygghet først.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.