IOGT har i mange år jobbet for at parker og offentlige rom skal være rusfrie og trygge for alle. I 2018 utarbeidet vi rapporten "Parken for alle" der vi dokumenterte stor støtte i befolkningen for å beholde forbudet mot alkohol på offentlig plass.
I Norge er det forbudt å drikke alkohol på offentlig plass. De fleste land i Europa har lignende reguleringer.
Ifølge alkohollovens §8-9 er det ikke lov å drikke alkohol på «gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass».
IOGT er opptatt av at uteområder og offentlig plass skal oppleves trygt. I 2018 utarbeidet vi Fyll parken Rapport med utgangspunkt i en spørreundersøkelse.
Spørreundersøkelsen viser blant annet at:
Det er tankevekkende at toppfolkene i helse opplever det som selvfølgelig at helsebudsjettene skal dekke deres alkoholbruk.
Det finnes ikke noe som kan kalles sikker bruk av alkohol i et helseperspektiv. Det er konklusjonen i internasjonal studie.
Barn og unge har rett til en trygg og rusfri oppvekst. Det kan kommunepolitikerne legge til rette for, ved å satse på de unge og på forebygging.
18,5 prosent av kjøpsforsøkene endte med at Juvente sine kontrollører fikk kjøpt alkohol i årets sesong av skjenkekontrollen.
Mer enn halvparten, 55 prosent, av de spurte sier at de er ganske enig eller helt enig i dagens lovgivning, og kun 27 prosent er ganske uenig eller helt uenig i dagens forbud mot alkoholbruk på offentlig plass.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.