Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
I vårt høringssvar støtter vi de foreslåtte forskriftsendringene og forslagene til utmåling av overtredelsesgebyrer. IOGT mener dette er et gode virkemidler for å forebygge brudd på Alkoholloven, spesielt når det kommer til endringene for brudd på alkoholreklame. Forslaget setter en høyere øvre ramme for gebyr ved brudd på reklameforbudet enn for de øvrige overtredelsene. Vi mener innføringen av overtredelsesgebyr vil bidra til en mer effektiv sanksjonering av reklameforbudet både i sosiale medier og på andre plattformer.
Forskning viser at alkoholreklame øker både hyppighet for drikkesituasjoner og mengde drukket per situasjon, og som høringsnotatet bekrefter har sosiale medier endret virkeligheten for levetiden til en reklame. Vi mener, som departementet, at det er viktig at beløpsgrensen settes høyt nok til at aktører med høy omsetning ikke skal spekulere i å bryte reklameregelverket.
IOGT er også enige med Helse- og omsorgsdepartementet om at det bør være en øvre gebyrgrense uavhengig av type eller størrelsen på virksomheten som ilegges gebyr. Dette vil bidra til større forutsigbarhet og forhåpentligvis også bidra til at oppslutningen om overtredelsesgebyret.
En forutsetning for at overtredelsesgebyret skal ha en preventiv og avskrekkende effekt er at sjansen for at brudd på alkoholloven oppdages og sanksjoneres på riktig måte. Vi mener derfor det er viktig at Helsedirektoratet tilføres nok ressurser til å følge opp den nye forskriften og vi anmoder om at Regjeringen i statsbudsjettet bevilger midler til dette arbeidet.
I Bodø får mange mindreårige kjøpt alkohol i butikkene. Politikerne lover å øke kontroller og oppfølging for å stramme inn på dette. Ungdommene selv ønsker flere møteplasser og god undervisning om alkohol og rus. Foreldresamarbeid, som f.eks Sterk&Klar, løftes også frem som en viktig forebyggingsfaktor. Er det tomt snakk, eller vil politikerne satse på forebygging?
Hvordan kan en best forebygge alkohol- og rusmisbruk? Hva kan lokalmiljøet gjøre for å sørge for et effektivt og godt rusforebyggende arbeid i sine lokalsamfunn? I dag er vi på plass i Skien og kjører debatt.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.
Det viser den ferske rapporten «Alkohol og koronapandemi». IOGT ber om at hensynet til barn og unge må prioriteres foran andre hensyn i alkoholpolitikken også under Korona pandemien.
På våre fagdager samles politikere, fagfolk og representanter for frivillige organisasjoner til ruspolitisk oppdatering og gjennomgang av utfordringene i sitt lokalsamfunn.
Ørnulf Thorbjørnsen ble enstemmig valgt som IOGTs nye leder på årets landsmøte. Han har ambisjon om å utvikle IOGT videre.
Nett
Torsdag 10.april la regjeringen fram del to av rusreformen, med et klart budskap mot avkriminalisering eller legalisering av narkotika. Samtidig vil regjeringen forsterke hjelpetilbudet, spesielt for unge rusmiddelbrukere som trenger og ønsker slik hjelp.
Oljefondet eier aksjer for 138 milliarder kroner i alkoholselskaper som driver aggressiv markedsføring og svekker muligheten for forsvarlig alkoholpolitikk i afrikanske land.
IOGT Lørenskog og Skårer menighet samlet mer enn 50 personer til åpent møte om rus og lokalt forebyggingsarbeid 2.april 2025. Det ble et møte med stor vekt på hva slags engasjement som er nødvendig for å redusere lokale rusproblemer blant unge.