Flatfyll som familie-underholdning

NRKs store fokus på fyll og alkohol blant annet i sine sportssendinger bekymrer oss, spesielt når vi vet hva som ble utfallet av fjorårets skifestival i Holmenkollen.

Skrevet av Pernille Huseby, generalsekretær i Actis – Rusfeltets Samarbeidsorgan og Hanne Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT Norge
Publisert hos Dagbladet 6. mars

Ut fra familieprogrammene til NRK å dømme er fest ensbetydende med flatfyll, i beste fall sjampanjefeiring og raust med vin. Ifølge Folkehelseinstituttet har ca. 90.000 barn foreldre med et moderat til alvorlig alkoholmisbruk. Og hver tiende av oss voksne har til enhver tid problemer med alkoholinntaket.

Når vi vet dette, kunne man forventet en mer gjennomtenkt holdning til hvordan alkohol eksponeres i statskanalen. Men i de siste ukene ser det ut til at gull og glitter har gått til hodet på redaktørene i NRK.

Bare noen eksempler fra helgen som ligger bak oss:
– Fredag ble årets vinner av Mesternes mester kåret. Vi har uke etter uke sett utøverne drikke vin til middag, og da Pål Anders Ullevålseter til slutt vant, står sjampanjespruten.
– I MGP-finalen på lørdag kveld står stettglassene i Oslo Spektrum tett. Og når NRK sender Staysman ut som utegående reporter for å fange stemningen i de norske hjem, går turen til Østfold. Der skåles, skråles og snøvles det.
– Også idrettssendingene har stadige påminnelser om feiring med alkohol. Nicolai Ramms Alpestreker er kanskje ironisk i sin framstilling av publikumsfylla, selv om store deler av fanskaren ikke er gamle nok til å forstå ironien. Samtidig viser NRK Sporten at gutta i smørebua spretter sjampanjen når det blir gull. Og i innslag fra folkelivet er rødvinen klar. Det er søndag og femmila har knapt begynt.

Må NRK gi alkoholen en så framtredende plass i beste sendetid for mange barnefamilier? For noen av oss voksne blir det bare litt vanskeligere å si til barna som nærmer seg tenåra at «nei da, det er faktisk ikke nødvendig å drikke alkohol for å ha det gøy». TV-budskapet hyler det motsatte.

Verre er det for en del barn. De som kjenner hvor usikker og redd man blir når mamma eller pappa endrer oppførsel etter litt for mye å drikke. Signalet som gis i beste familieunderholdningstid, er at fylla som de til stadighet lider under og sliter med, er noe samfunnet synes er gøy og greit.

Kommende helg er det duket for Holmenkollen Skifestival. I fjor ble det en trist affære med mye fyll i løypene. NRKs store fokus på fyll og alkohol blant annet i sine sportssendinger bekymrer oss, spesielt når vi vet hva som ble utfallet av fjorårets skifestival.

Vi ønsker oss en statskanal som tar mer ansvar.

20.00-21.00 26. september 2023

Zoom - meld deg på for å få tilsendt lenken

10.00 4. oktober - 15.00 6. oktober 2023

Tallin, Estland

12.00-15.00 25. oktober 2023

Biblioteket i Bodø - Stormen

12.00-18.00 28. oktober 2023

Parkveien 41a, Oslo

Nyheter

Hvordan skal IOGT se ut når vi går inn i feiringen av IOGTs 150-årsjubileum i 2027? Vi sparker i gang fornyelsesprosessen med en liten undersøkelse blant medlemmer og frivillige.

Til undersøkelsen

Unge som har det bra og har noe å drive med, ruser seg mindre. Derfor trenger vi lokalpolitikere som vil satse på fritidsaktiviteter til barn og ungdom. Frivillige bruker "Er du enig?"-kampanjen til å spørre kommunepolitikerne hva de vil gjøre. 

IOGT Norge er en av 45 medlemsorganisasjoner i Eurocare. I juni var det årsmøte og konferanse i Europaparlamentet, og Karin Vilming representerte IOGT der.