Er det rå profitt eller økonomisk utvikling som gjelder når Heineken ekspanderer i Afrika? Torsdag 25. april kl. 1300-1500 inviterer IOGT, FORUT, Juvente, Blå Kors og til bokbad på Kulturhuset i Oslo.
Olivier van Beemen, som er en nederlandsk gravende journalist og forfatter av boka «Heineken in Africa», blir intervjuet av NRK-profil og forfatter Joar Hoel Larsen. Samtalen vil foregå på engelsk.
Facebook-arrangement: Bokbad - Heineken i Afrika
For Heineken er hurtig økonomisk vekst i Afrika allerede en realitet: profitten selskapet tar ut fra Afrika er nesten 50 % over det globale gjennomsnittet, og i noen afrikanske land koster øl mer enn det gjør i Europa.
Heineken mener deres tilstedeværelse og aktivitet bidrar til økonomisk utvikling på kontinentet. Men stemmer dette?
Gjennom flere års arbeid i tolv afrikanske land har Van Beemen undersøkt konsekvensene av Heinekens forretning i Afrika hvor de introduserer sitt øl for et nytt og stadig voksende marked.
På FORUTS seminar med Fellesrådet for Afrika hevdet Van Beemen at Heineken har samarbeidet med totalitære regimer, diktatorer og minst en krigsforbryter. Øl-produsenten har unndratt skatt og har vært delaktig i korrupsjon i flere av landede der Heineken opererer. Heineken hevder at de forfekter en ansvarlig drikkekultur, men i realiteten har de en rekke tiltak som skal fremme økt salg – og økt konsum.
Les mer om rus som utviklingshinder på forut.no
Ifølge Verdens Helseorganisasjoner det foreløpig ikke store alkohol-problemer i de fleste av landene Heineken opererer i i Afrika. Van Beemen mener skyldes at folk ikke har kjøpekraft til å kjøpe relativt dyr øl, enda. På et spørsmål om akkurat dette fra bistandsaktuelt, svarte han:
"«det er en risiko for at økt levestandard kan ende i økt alkoholkonsum. Det er i hvert fall det industrien selv ønsker. De konkurrerer med mobiltelefonselskaper og andre som selger varer som er velstands-symboler. Statistikk fra Den afrikanske utviklingsbanken på Burundi tydeliggjør dette. Tallene som omhandler et av Afrikas absolutt fattigste land, viser at folk i gjennomsnitt bruker 17 prosent av sine tilgjengelige midler på alkohol og sigaretter, mens de bruker én prosent på kostnader til utdanning og én prosent på klær. Slike tall er ikke veldig oppløftende lesning med tanke på utvikling»
"
Tidligere har Von Beemen snakket om Heinekens virksomhet som ødeleggende for utvikling i flere av de afrikanske landene de er representert i. Deriblant gjennom markedsføring og konferanser om alkohol & helse hvor budskapet har vært at forbrukerne vil bli sterke av å drikke øl, at de vil få et bedre sexliv og at man kan leve lenger om man drikker.
Les mer: Korrupsjon, aggressiv markedsføring og samarbeid med krigsforbrytere
Diktatorer, milliarder og «beer girls» er stikkord i vår nye quiz. Vet du hvordan Oljefondets investeringer i alkohol står i veien for FNs bærekraftsmål?
IOGT advarte mot legalisering og løftet frem forebygging som det viktigste tiltaket da vi i dag la frem våre innspill til Norges prioriteringer i møte i FNs narkotikakommisjon!
IOGT Norge er en av 45 medlemsorganisasjoner i Eurocare. I juni var det årsmøte og konferanse i Europaparlamentet, og Karin Vilming representerte IOGT der.
Nesten én av ti amerikanere bruker nå cannabis regelmessig. Høyest er bruken blant unge voksne, og i statene som har legalisert bruk er 30 % av unge voksne regelmessige brukere.
IOGT i Norge bidrar til å mobilisere mennesker til å være aktive i sine lokalsamfunn og i sine liv. Det gjør vi ikke alene.
IOGT i Norge er en del av et internasjonalt nettverk av forebyggingsorganisasjoner.
IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)
Hamar rådhus
Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.
Etter en travel sommer med oppussing og flytting, kunne Sammensenteret i Haugesund ønske velkommen til åpning i nye, lyse og forbedrede lokaler i Strandgaten 145. Det ble servert kake og kaffe, og både brukere, samarbeidspartnere og støttespillere var innom for å se det nye stedet.
– Her får jeg vind under vingene! Stian Nielsen fra Arendal deltok på sin aller første ledersamling i helgen – og ble møtt med både varme, engasjement og påfyll.