Er det rå profitt eller økonomisk utvikling som gjelder når Heineken ekspanderer i Afrika? Torsdag 25. april kl. 1300-1500 inviterer IOGT, FORUT, Juvente, Blå Kors og til bokbad på Kulturhuset i Oslo.
Olivier van Beemen, som er en nederlandsk gravende journalist og forfatter av boka «Heineken in Africa», blir intervjuet av NRK-profil og forfatter Joar Hoel Larsen. Samtalen vil foregå på engelsk.
Facebook-arrangement: Bokbad - Heineken i Afrika
For Heineken er hurtig økonomisk vekst i Afrika allerede en realitet: profitten selskapet tar ut fra Afrika er nesten 50 % over det globale gjennomsnittet, og i noen afrikanske land koster øl mer enn det gjør i Europa.
Heineken mener deres tilstedeværelse og aktivitet bidrar til økonomisk utvikling på kontinentet. Men stemmer dette?
Gjennom flere års arbeid i tolv afrikanske land har Van Beemen undersøkt konsekvensene av Heinekens forretning i Afrika hvor de introduserer sitt øl for et nytt og stadig voksende marked.
På FORUTS seminar med Fellesrådet for Afrika hevdet Van Beemen at Heineken har samarbeidet med totalitære regimer, diktatorer og minst en krigsforbryter. Øl-produsenten har unndratt skatt og har vært delaktig i korrupsjon i flere av landede der Heineken opererer. Heineken hevder at de forfekter en ansvarlig drikkekultur, men i realiteten har de en rekke tiltak som skal fremme økt salg – og økt konsum.
Les mer om rus som utviklingshinder på forut.no
Ifølge Verdens Helseorganisasjoner det foreløpig ikke store alkohol-problemer i de fleste av landene Heineken opererer i i Afrika. Van Beemen mener skyldes at folk ikke har kjøpekraft til å kjøpe relativt dyr øl, enda. På et spørsmål om akkurat dette fra bistandsaktuelt, svarte han:
"«det er en risiko for at økt levestandard kan ende i økt alkoholkonsum. Det er i hvert fall det industrien selv ønsker. De konkurrerer med mobiltelefonselskaper og andre som selger varer som er velstands-symboler. Statistikk fra Den afrikanske utviklingsbanken på Burundi tydeliggjør dette. Tallene som omhandler et av Afrikas absolutt fattigste land, viser at folk i gjennomsnitt bruker 17 prosent av sine tilgjengelige midler på alkohol og sigaretter, mens de bruker én prosent på kostnader til utdanning og én prosent på klær. Slike tall er ikke veldig oppløftende lesning med tanke på utvikling»
"
Tidligere har Von Beemen snakket om Heinekens virksomhet som ødeleggende for utvikling i flere av de afrikanske landene de er representert i. Deriblant gjennom markedsføring og konferanser om alkohol & helse hvor budskapet har vært at forbrukerne vil bli sterke av å drikke øl, at de vil få et bedre sexliv og at man kan leve lenger om man drikker.
Les mer: Korrupsjon, aggressiv markedsføring og samarbeid med krigsforbrytere
Samarbeid med diktatorer, skatteunngåelser, korrupsjon på høyt nivå, uetisk markedsføring og superprofitt på ølsalg for salg av Heineken-øl avsløres i en ny bok. Statens pensjonsfond utland har investert nær seks milliarder i Heineken-aksjer.
En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.
Vi stiller Erna Solberg og Siv Jensen til veggs i Uganda i en ny kampanje. Vi når ikke FNs bærekraftsmål ved å fortsette å investere i alkoholindustrien som utgjør en direkte trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i Sør.
KLP kutter ut investeringene i selskaper som driver med spill og alkohol. Nå bør også Oljefondet bør gjøre det samme, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i IOGTs bistandsorganisasjon FORUT.
IOGTs bistandsorganisasjon FORUT har signert en ny rammeavtale med Norad på over 200 millioner kroner. Pengene skal FORUT bruke på å gjøre verden tryggere for barn.
Regjeringen kutter i helsebistanden i forslaget til statsbudsjett for 2025. - Nå er ikke tidspunktet for å kutte i innsatsen for å nå god helse for alle, et av de viktigste av FNs bærekraftsmål, sier Ståle Stavrum, utenlandssjef i FORUT.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!