Det er tankevekkende at toppfolkene i helse opplever det som selvfølgelig at helsebudsjettene skal dekke deres alkoholbruk.
Vårt Land omtalte den 12.november at det på tre styresamlinger i Helse Nord har det blitt drukket alkohol for nesten 60.000 kroner. Generalsekretær Cecilie Widnes kommenterer saken i Vårt Land.
"Selv om helseforetakets alko-kostnader er lommerusk i de enorme budsjettene, gir denne typen pengebruk dårlige signaler nedover i organisasjonen. Men det tyder også på en manglende bevissthet rundt den rollen som ledere spiller som rollemodeller og omdømmebyggere på helsefeltet."
For mange unge er det ikke et valg mellom sprit eller hasj, de sier ja takk, begge deler. Men tydelige foreldre reduserer risikoen for dårlige rusvalg.
Irland får innføre lov om helseinformasjon og advarslar på alkohol. Også norske forbrukarar bør få slik kunnskap, så dei kan ta gode helseval, meiner IOGT.
Er du bekymret for rusbruken blant barn og unge der du bor? Er du opptatt av barn og unges oppvekstvilkår? Har du lyst til å gjøre noe med det? Da er denne webinarrekken noe for deg!
Lørdager kl. 12-15 i Pellygata 70 i Sarpsborg
Et hyggelig sosialt samlingspunkt der alle kan føle seg velkommen. Det selges enkel mat og drikke til en billig penge.
IOGT Norge er en av 45 medlemsorganisasjoner i Eurocare. I juni var det årsmøte og konferanse i Europaparlamentet, og Karin Vilming representerte IOGT der.
Lamin Frank Coker (35) var lei av at de alkoholfrie alternativene alltid var litt dårligere. Nå har han skapt det som kanskje er festivalens mest eksklusive område – helt uten alkohol.
Den ruspolitiske organisasjonen IOGT gjenvalgte sist søndag Ørnulf Thorbjørsen fra Trondheim som leder for to år, mens Elisabeth Hagen fra Elverum ble valgt til ny nestleder.
-Vi er en tradisjonsrik organisasjon som feirer 150-årsjubileum i 2027, samtidig som vi er en samfunnsaktuell ruspolitisk organisasjon i Norge i dag, sa Thorbjørnsen til landsmøtet.
FORUT er en del av IOGTs organisasjonsfamilie, og denne våren har FORUT lagt bak seg enda et hektisk og innholdsrikt halvår med kampanjer i norske barnehager og skoler.