Samtidig som Norge gir masse penger i bistand til fattige land, investerer staten 90 milliarder i en industri som ødelegger utviklingen i akkurat de samme landene. Er det greit, liksom?
I denne episoden av Podcasten "La oss snakke om" har ungdom intervjuet Øystein Bakke fra Foruts ADD-program, som forklarer hvordan alkohol er et utviklingshinder som vi må ta hensyn til i bistandsarbeidet, og Nils Johan Garnes som er prosjektleder for kampanjen Oljefondets alkoholproblem, som er opptatt av dobbeltmoralen som ligger i at Norge investerer milliarder i en industri som undergraver vårt eget bistandsarbeid.
Gravejournalisten Olivier Van Beeman har avdekket at Heineeken sin måte å markedsføre alkohol på i Afrika undergraver utvikling og god folkehelse.
Samarbeid med diktatorer, skatteunngåelser, korrupsjon på høyt nivå, uetisk markedsføring og superprofitt på ølsalg for salg av Heineken-øl avsløres i en ny bok. Statens pensjonsfond utland har investert nær seks milliarder i Heineken-aksjer.
En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.
Vi stiller Erna Solberg og Siv Jensen til veggs i Uganda i en ny kampanje. Vi når ikke FNs bærekraftsmål ved å fortsette å investere i alkoholindustrien som utgjør en direkte trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i Sør.
– En slik fadderreise er en stor inspirasjon fordi man ser at verden kan forandres, hvis vi vil, sier Geir Riise. De to eldste barnebarna hans får juniorfadderskap i julegave i år.
Regjeringen foreslår kutt i internasjonal innsats mot alkoholskader, psykisk uhelse og andre ikke-smittsomme sykdommer. IOGTs bistandsorganisasjon, Forut, reagerer kraftig.
IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)
Hamar rådhus
Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.
Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.
Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.
Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.