Rapport 1/2018: Parken for alle

IOGT har i mange år jobbet for at parker og offentlige rom skal være rusfrie og trygge for alle. I 2018 utarbeidet vi rapporten "Parken for alle" der vi dokumenterte stor støtte i befolkningen for å beholde forbudet mot alkohol på offentlig plass. 

I Norge er det forbudt å drikke alkohol på offentlig plass. De fleste land i Europa har lignende reguleringer. 

Ifølge alkohollovens §8-9 er det ikke lov å drikke alkohol på «gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass».

IOGT er opptatt av at uteområder og offentlig plass skal oppleves trygt. I 2018 utarbeidet vi  Fyll parken Rapport med utgangspunkt i en spørreundersøkelse.

Spørreundersøkelsen viser blant annet at:

  • Én av fire under 30 år har opplevd ubehagelige situasjoner knyttet til alkoholbruk på offentlig plass siste to årene. For hele utvalget er tilsvarende tall én av fem.
  • 62 prosent støtter dagens forbud mot alkohol på offentlig plass.
  • 57 prosent begrenser sin egen alkoholbruk på offentlig plass grunnet forbudet.
  • 44 prosent har latt være å drikke på offentlig plass grunnet forbudet.
  • 60 prosent er bekymret for at det vil bli mer alkoholbruk på offentlig plass dersom forbudet oppheves.
  • Over halvparten ønsker bedre håndheving av forbudet.

Les mer om rusfri park

18.00-20.00 31. august 2026

IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo

17.00 2. oktober - 14.00 7. oktober 2026

Kranjska Gora, Slovenia

0.00 26. februar - 0.00 6. mars 2027

Nyheter

Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.

Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.

I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.