Alkoholmonopolene - En modell for redusert skade

Verdens Helseorganisasjon sitt Europakontor (WHO Europe) har lansert en ny rapport som peker på Vinmonopolet som et av de viktige virkemidlene for å redusere forbruk og skader fra alkohol  

Rapporten Nordic alcohol monopolies: understanding their role in a comprehensive alcohol policy and public health significance, fremhever monopolordningen for alkohol brukt i de nordiske landene som et tiltak andre EU-land kan lære av.  

 

En modell for skadebegrensning – folkehelse fremfor profitt 

Rapporten viser at land med statlige monopoler har lavere alkoholkonsum per innbygger sammenlignet med EU-gjennomsnittet og har generelt lavere forekomst av alkoholrelaterte skader, som leversykdom, kreft og hjerte- og karsykdommer, samt skader og drukningsulykker. 

I motsetning til kommersielle alkoholsalgsmodeller, begrenser de nordiske monopolene alkoholtilgjengeligheten og minimerer kommersiell innflytelse ved å forhindre at dagligvarebutikker og private aktører selger sterkere alkoholholdige drikker. 

De statseide monopolene – ÁTVR på Island (med Vínbúðin som utsalgssted for alkohol), Systembolaget i Sverige, Alko i Finland, Rúsdrekkasøla Landsins på Færøyene og Vinmonopolet i Norge – har alle en klar misjon: å beskytte folkehelsen fremfor profitt. 

– Verdens Helseorganisasjon viser med denne rapporten av Vinmonopolet og de andre monopolordningene i Norden er tiltak som virker og som forebygger og reduserer skader. Rapporten ber norske politikere opprettholde monopolet, sier Hanne Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT i Norge.   

 

Utfordringer og trusler 

Rapporten peker på utfordringen med nylige lovgivningsinitiativ i flere nordiske land, som er en potensiell dreining mot privatisering av alkoholutsalg. Rapporten mener dette kan reversere tiår med folkehelsegevinster. 

I Finland har for eksempel nylige politiske endringer tillatt salg av en betydelig andel alkoholholdige drikkevarer utenfor monopolbutikkene, og det pågår en høring om å tillate hjemlevering av alkohol. I Sverige utfordrer en ny rettssak monopolordningens enerett til netthandel, samtidig som foreslåtte lover kan tillate gårdssalg av alkoholholdige drikker. 

– WHO/Europa understreker at en utvidelse av alkoholtilgjengeligheten kan snu de positive folkehelseindikatorene som de nordiske landene har oppnådd gjennom tiår med kontrollert alkoholsalg, konkluderer Dr. Ferreira-Borges, regional rådgiver for alkohol, illegale rusmidler og fengselshelse i WHO/Europa. 

 

WHO Europe ber regjeringer prioritere helse over profitt  

Alkoholmonopol er i samsvar med WHOs tre anbefalte best buys for alkoholpolitikk – effektive, gjennomførbare og kostnadseffektive strategier – som inkluderer økte avgifter/høyere priser, begrenset tilgjengelighet og restriksjoner på reklame. Disse har konsekvent vist seg å være de mest effektive tiltakene for å redusere alkoholrelaterte skader på bred skala. 

I rapporten oppfordrer WHO Europa regjeringene i regionen til å prioritere helse over profitt og motstå presset for privatisering, som truer med å demontere en globalt anerkjent modell for å redusere alkoholrelaterte skader og beskytte folkehelsen. 

 

Les hele rapporten her:  

Nordic alcohol monopolies: understanding their role in a comprehensive alcohol policy structure and public health significance 

19.30-22.30 31. oktober 2025

IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)

18.00-20.00 18. november 2025

Hamar rådhus

Nyheter

Det var budskapet da IOGT deltok på høring i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Generalsekretær Hanne Cecilie Widnes svarte også på spørsmål fra politikerne om hva vi anbefaler at de bør gjøre for å redusere normaliseringen av alkohol. Video: Stortinget / Stortingets videoarkiv

Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder. 

Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.

Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.