Drikker for å være en del av miljøet

En svensk undersøkelse viser at det fremste motivet for å bruke rus er ønsket om å være en del av det sosiale miljøet, og at mange er redd for å bli ekskludert fra sosiale aktiviteter om de ikke brukte rusmidler.

Både i Norge og i Sverige er det slik at forbruket av alkohol er høyest blant ungdommer som bor i områder med høy sosioøkonomisk status, som på vestkanten i Oslo. En svensk undersøkelse har nå sett på motivene for å bruke eller ikke bruke rusmidler blant ungdommer som bor i et av de mest velstående bydelene i Stockholm. 20 ungdommer i alderen 15 – 19 år ble intervjuet av forskerne.

Engstelige for å bli ekskludert

Det fremste motivet for rusmiddelbruk viste seg å være, ikke overraskende, ønsket om å være en del av det sosiale miljøet og ha høy sosial status blant sine kamerater. Flere var engstelige for å bli ekskludert fra sosiale aktiviteter om de avsto fra å bruke rusmidler.

Motivene for å ikke bruke rusmidler inkluderte akademiske ambisjoner, aktiviteter som krever at man er edru og påvirkning fra foreldrene. Et helsefokus motiverte også til å avstå.

Skeptiske til dagens informasjonsfokuserte forebygging

Flere av deltakerne var skeptiske til forebyggingsstrategier som kun bestod av forelesninger fra lærere eller sosialarbeidere, og var generelt skeptiske til dagens informasjonsfokuserte forebygging. Det er viktig å kunne identifisere seg med personen som står for undervisningen.

Å bringe foreldre sterkere inn i forebyggingsarbeidet og tilbud om rusfrie sosiale aktiviteter ble nevnt som godt forebyggingsarbeid.

Les også: Foreldre er de viktigste rusforebyggerne

Denne artikkelen stod på trykk i Aksent 3/21 - Les hele bladet her

19.30-22.30 31. oktober 2025

IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)

18.00-20.00 18. november 2025

Hamar rådhus

Nyheter

Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder. 

Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.

Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.

Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.