Kampanjen i 2018 fikk over 17.000 underskrifter og mer enn 400 frivillige har vært involvert. 3 av 4 spurte har fått med seg kampanjen.
Kampanjens budskap er at barn fortjener en trygg julefeiring med edru voksne. Vi får voksne til å signere på at de ikke skal drikke alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. I fjor signerte 13.000, og i år ble tallet 17.000.
Vi har også foretatt en undersøkelse blant 1000 respondenter. Her svarte 3 av 4 at de har fått med seg kampanjen!
Den frivillige innsatsen er avgjørendeDet er de frivillige som i stor grad bidrar til at Hvit Jul-kampanjen når rekordmange. Over 400 har nå registrert seg som frivillige på hvitjul.no/frivillig. Mange frivillige har stått på stand, og det er her vi får hovedtyngden av underskriftene. I tillegg gir det rom for mange gode samtaler om alkoholbruk rundt barn. Prosjektleder Mari-Marthe Katt-Ugle er strålende fornøyd med resultatet. - Vi har i år gjort en ekstra innsats for å få med oss flere og nye frivillige, forteller hun. - Gjennom annonsering på frivillig.no er det mange som har villet være med oss både på stand og sosiale medier. |
La oss forbedre Hvit jul-kampanjen
Var du frivillig i Hvit jul 2018? Vi oppfordrer alle som var med på stand, hjalp til med deling i sosiale medier, bidro til å spre budskapet i sitt lokalmiljø el. til å fylle ut evalueringsskjemaet. |
De frivillige på stand har vært både medlemmer og ikke-medlemmer, og Mari-Marthe mener at dette er en god måte å introdusere folk for IOGT sitt arbeid på.
– Dette er en kampanje det er enkelt å engasjere seg i, og hvor det er mange som er enige med oss. Vi snakker med mange ute på stand, og dette er en viktig del av kampanjen uavhengig av om det blir en underskrift ut av det eller ikke.
Sosiale medier er viktig for å nå nye personer og spre budskapet enda lenger. Innholdet på Facebook-siden har nådd over 300.000. Engasjementet på siden, altså liker-klikk, delinger og kommentarer, har doblet seg fra året før. Det er nok både fordi innholdet treffer enda bedre, og fordi mange av de frivillige hjelper oss ved å dele og kommentere postene.
Vi har fått 24 forbilder til å stille opp og fortelle hvorfor de er med på kampanjen. Vi er veldig glade for at så mange har sagt ja, og støttet budskapet. Mange av forbildene har delt bildene vi har laget på sin egen Facebook-profil, og sånn når vi enda lenger ut med budskapet.
Vi har allerede skrevet ned en del ideér for desember i år og setter enda høyere mål da!
Vil du være med som frivillig fra kampanjeoppstart neste jul? Registrer deg allerede nå.
I 2020 prøvde vi flere nye ting i Hvit jul-kampanjen. - Jeg er helt rørt over det store engasjementet, sier Kampanjeleder Mari-Marthe Katt-Ugle.
Rusfri dag gir anledning til refleksjon rundt rus, og til å vise solidaritet med dem som lider under egen eller andres rusbruk. 8. juni markeres den for tiende gang, og årets tema er "Sommer og rus", med fokus på barna.
Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!
Nå er det snart jul igjen, i julen blir alkoholforbruket doblet, og kanskje triplet også. Og veldig ofte er det barn der. Utrygge barn, redde barn.
Meiner leiar i IOGT Region midt-Norge, Per-Arne Lillebø.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!