Kampanjen i 2018 fikk over 17.000 underskrifter og mer enn 400 frivillige har vært involvert. 3 av 4 spurte har fått med seg kampanjen.
Kampanjens budskap er at barn fortjener en trygg julefeiring med edru voksne. Vi får voksne til å signere på at de ikke skal drikke alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. I fjor signerte 13.000, og i år ble tallet 17.000.
Vi har også foretatt en undersøkelse blant 1000 respondenter. Her svarte 3 av 4 at de har fått med seg kampanjen!
Den frivillige innsatsen er avgjørendeDet er de frivillige som i stor grad bidrar til at Hvit Jul-kampanjen når rekordmange. Over 400 har nå registrert seg som frivillige på hvitjul.no/frivillig. Mange frivillige har stått på stand, og det er her vi får hovedtyngden av underskriftene. I tillegg gir det rom for mange gode samtaler om alkoholbruk rundt barn. Prosjektleder Mari-Marthe Katt-Ugle er strålende fornøyd med resultatet. - Vi har i år gjort en ekstra innsats for å få med oss flere og nye frivillige, forteller hun. - Gjennom annonsering på frivillig.no er det mange som har villet være med oss både på stand og sosiale medier. |
La oss forbedre Hvit jul-kampanjen
Var du frivillig i Hvit jul 2018? Vi oppfordrer alle som var med på stand, hjalp til med deling i sosiale medier, bidro til å spre budskapet i sitt lokalmiljø el. til å fylle ut evalueringsskjemaet. |
De frivillige på stand har vært både medlemmer og ikke-medlemmer, og Mari-Marthe mener at dette er en god måte å introdusere folk for IOGT sitt arbeid på.
– Dette er en kampanje det er enkelt å engasjere seg i, og hvor det er mange som er enige med oss. Vi snakker med mange ute på stand, og dette er en viktig del av kampanjen uavhengig av om det blir en underskrift ut av det eller ikke.
Sosiale medier er viktig for å nå nye personer og spre budskapet enda lenger. Innholdet på Facebook-siden har nådd over 300.000. Engasjementet på siden, altså liker-klikk, delinger og kommentarer, har doblet seg fra året før. Det er nok både fordi innholdet treffer enda bedre, og fordi mange av de frivillige hjelper oss ved å dele og kommentere postene.
Vi har fått 24 forbilder til å stille opp og fortelle hvorfor de er med på kampanjen. Vi er veldig glade for at så mange har sagt ja, og støttet budskapet. Mange av forbildene har delt bildene vi har laget på sin egen Facebook-profil, og sånn når vi enda lenger ut med budskapet.
Vi har allerede skrevet ned en del ideér for desember i år og setter enda høyere mål da!
Vil du være med som frivillig fra kampanjeoppstart neste jul? Registrer deg allerede nå.
IOGT mener myndighetene burde gi tydeligere anbefalinger om å unngå alkohol og at hensynet til barn og helse bør gå foran hensynet til alkoholnæringen. Her er 5 gode grunner til av vi bør være spesielt restriktive når det gjelder alkohol i disse dager.
90.000 norske born har minst ein forelder som misbrukar alkohol, og ein reknar med at det er dobbelt så mange som har foreldre med risikofylt alkoholforbruk, skriver IOGT Region Midt-Norge.
Barn lærer av sine foreldre, og venner påvirker hverandre. Alle vokser vi inn i en måte å bruke rusmidler på som er vanlig i det miljøet vi er en del av. Alkoholvaner smitter.
Er du ofte alene med barna dine? Dra på ferie eller dagsaktiviteter sammen med andre barn og voksne gjennom Enestående familier i sommer.
JA! Mange føler at de ikke har behov for å signere på noe slikt fordi det er helt selvsagt for dem at de ikke skal drikke. For det er heldigvis mange som aldri drikker sammen med barn og mange som ikke drikker i det hele tatt. Ved å signere kampanjen er du med på å synliggjøre at dette er en helt normal ting å gjøre! Julaften er en dag da de fleste er innendørs med sin egen familie, og de fleste regner med at det skjer omtrent det samme hos andre som hos en selv. De som er vant til å ta et par øl og akevitt til julematen tror kanskje at dette er noe alle gjør. Ved å dele kampanjen på Facebook eller snakke med andre om at du har signert er du med å gi andre et innblikk i din julaften og vise at en julaften uten alkohol er helt normalt, og kan være hyggelig for både barn og voksne.
i Nynorskordboka kan vi lese at ein influensar er ein påverkar. Altså ein person som vil påverke nokon til noko. I daglegtale kan ein påverkar også verte omtalt som ein lobbyist.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!