Kraftig økning i jevnlig bruk av cannabis i USA

Nesten én av ti amerikanere bruker nå cannabis regelmessig. Høyest er bruken blant unge voksne, og i statene som har legalisert bruk er 30 % av unge voksne regelmessige brukere. 

Denne artikkelen er en oppsummering av Actis sin artikkel som kan leses her.

I aldersgruppen 18-25 år bruker mer enn to av ti cannabis hver eneste måned.

Regelmessig cannabisbruk (bruk siste 30 dager) har økt fra 6 til 9 prosent på nasjonalt nivå. I de fem første delstatene som har legalisert har bruken nesten doblet seg i samme tidsrom, 9,8 til 16,8 prosent. 

Den høyeste bruken finner vi blant unge voksne i aldersgruppen 18 til 25 år. I 2017 rapporterte 21 prosent av USAs befolkning i denne aldersgruppen at de var regelmessige brukere. I legaliseringsstatene var andelen over 30 prosent. 

En stor andel av denne gruppen er under den lovlige aldersgrensen for kjøp, som er 21 år. 

Den største forskjellen mellom bruk i stater som har legalisert, og landet forøvrig finner vi i aldersgruppen voksne, 26 år og eldre. Regelmessige voksne brukere er dobbelt så høy i legaliseringsstatene. Det ser dermed ut som at denne gruppen i størst grad blir påvirket av legaliseringen.

Ut i fra dette ser vi at bruken er høyere i de statene som har legalisert, og de er de unge voksne mellom 18-25 år som bruker mest. 

Vil du vite mer om legalisering og dens påvirkning i USA? Actis var i Colorado i juni 2018 for å studere hvordan legaliseringen har påvirket delstaten. Rapporten kan lastes ned her.

Nyheter

Første halvår ble annerledes for IOGTs sammen-sentre enn det som var planlagt. En stund var det usikkert om ett eller flere sentre måtte stenges.

IOGTs bistandsorganisasjon FORUT har signert en ny rammeavtale med Norad på over 200 millioner kroner. Pengene skal FORUT bruke på å gjøre verden tryggere for barn.

- Snart vert det stabilt varmare i vêret får vi tru. Då er det å håpe at born og vaksne kan vere i sommarfint samvær både ute og inne. Dette skriv Per-Arne Lillebø, Hjørdis Almelid Vikenes i avisa Vestlandsnytt. Dei er engasjerte i kampanjen "Fyll ferien".