18,5 prosent av kjøpsforsøkene endte med at Juvente sine kontrollører fikk kjøpt alkohol i årets sesong av skjenkekontrollen.
Representanter fra nesten alle de politiske ungdomspartiene var tilstede da Juvente lanserte årets skjenkekontroll-rapport på Kulturhuset i Oslo. Lanseringen har blitt et årlig viktig event som både næringen og politikere tar på alvor.
Juvente er IOGTs ungdomsorganisasjon.
I år hadde tallene for kjøp gått litt ned, men fortsatt får kontrollørene kjøpt alkohol i vel en. femtedel av forsøkene. I 2018 var tallet 20 prosent av tilfellene, mens det i 2019 endte på 18,5 prosent.
– Det er selvsagt positivt at tallene går i riktig retning, sier Christina Babington, leder i Juvente.
- Samtidig har vi holdt på med dette i over 13 år, og fremdeles ser man at mindreårige altfor ofte får kjøpe alkohol gjennom de ordinære salgskanalene, det er bekymringsfullt og skuffende.
Det er altså 13 år siden den første rapporten ble lagt frem. Den gangen var det hele 43 prosent av forsøkene som endte med kjøp. Ølkjøpsaksjoner har imidlertid Juvente drevet med siden 70-tallet, og metoden har også spredt seg til andre land.
– Det er jo veldig viktig å holde kampanjen aktuell, sier prosjektleder Elise Hustad Honningdalsnes, så det er viktig å ta noen nye grep. Hva disse grepene blir vil hun foreløpig ikke fortelle, men hun lover at neste rapportslipp i 2021 vil skape medieoppmerksomhet.
Foreløpig er også denne virksomheten på vent på grunn av Korona, og den årlige skoleringshelgen er utsatt inntil videre. Målet er imidlertid å komme på veien så snart det er mulig, og de håper å nå like mange kontroller som i 2020.
- Vi har mange flinke kontrollører og kontrollansvarlige, og mange har holdt på i flere år, forteller Elise. - Det kan så klart være en utfordring å rekruttere nye medlemmer inn i kampanjen, men alle som er med synes det er veldig gøy å være aktiv i Skjenkekontrollen. Alle kontrollørene skal være medlemmer i Juvente, så vi snakker om kampanjen på samlinger og eventer – det er slik vi finner kontrollører og kontrollansvarlige.
"- Jeg vet at resultatene våre ofte blir brukt til å motivere til forbedring, sier Juventeleder Christina Babbington.
"
- Skjenkekontrollen er en av Juventes største politiske kampanjer, forteller Christina. - Det er et prosjekt som samler og engasjerer medlemmer til å gjøre en politisk innsats.
Juvente får stort sett positive tilbakemeldinger fra kommuner og butikkkjeder. Babington tror det er fordi de gjør noe kommunene ikke klarer å gjøre selv: Å avsløre salg til mindreårige.
- Jeg vet at resultatene våre ofte blir brukt til å motivere til forbedring, og jeg har også hørt opp til flere ganger at politikere trekker frem resultatene våre i alkoholpolitiske debatter, sier hun.
Les også: Fakta om ungdom og alkohol
Spesielt i år var at Vinmonopolet gjorde det dårligere enn tidligere. Fortsatt er de bedre enn de aller fleste butikkjedene, men 11 prosent var en betydelig økning fra 2019. Rapporten viser også at jenter får kjøpt alkohol litt oftere enn guttene. Juvente mener at legitimasjonsplikt for alle, uavhengig av alder er den beste løsingen.
- Flere av de kravene som vi har vet jeg politikere som er enig i, sier Babington
- Blant annet var det oppe et representantforslag for noen år siden, hvor det ble foreslått å ta ned antall prikker man må få for å miste salgsbevillingen fra 12 til 8. Dette ble nedstemt, med begrunnelse om at man ønsket å vente til man hadde gjort en evaluering av prikkbelastningssystemet. Når denne evalueringen er gjort, vil jeg tro at man har større sannsynlighet for gjennomslag på noen av våre krav.
Både Christina og Elise er godt fornøyd med rapportslippet og at mange møtte opp på Kulturhuset i Oslo.
Christina vil først og fremst gi de frivillige kontrollørene en stor takk.
– Skjenkekontrollen hadde ikke vært mulig uten alle de frivillige medlemmene, mener hun.
- Alle kontrollører og kontrollansvarlige bruker utallige frivillige timer på prosjektet, og det er ikke noe jeg tar som en selvfølge.
Trygg ungdomstid er IOGTs politiske arbeid. Vi har mange frivillige som hjelper hverandre å jobbe politisk for å forebygge alkoholproblemer der de bor. Bli med!
Hva mamma eller pappa sier betyr mye gjennom hele ungdomstiden. Det er helt nødvendig å få foreldrene med på laget for å skape en bedre og tryggere ungdomskultur.
Den siste uken har spørsmålet om grensehandel og alkoholsalg blusset opp igjen. Dette er ingen ny debatt. I denne artikkelen fra 2003 viser forsker Ragnar Hauge hvordan den norske alkoholpolitikken har gått fra å handle om sosialpolitikk til å bli handelspolitikk.
Så langt i år har IOGT sendt inn høringssvar til kommuner over hele Norge i forbindelse med behandlingen av ruspolitiske handlingsplaner. Vi arbeider for å sikre trygge rammer i bymiljøer og setter hensynet til barn og unge først i alkoholpolitikken.
Det er tankevekkende at toppfolkene i helse opplever det som selvfølgelig at helsebudsjettene skal dekke deres alkoholbruk.
Vi har gått gjennom valgprogrammene for å finne ut hva de mener i saker som er viktige for å bidra til at flere får en alkoholfri barndom.
Scandicparken i Ålesund
Nå kan du skrive under på Hvit jul 2024. Ved å skrive under og velge alkoholfritt med barn tilstede, påvirker du holdninger og bidrar til en tryggere jul for enda flere barn.
I en fersk episode av "Sterk og Klar"-podcasten blir det diskutert hvorfor folk velger å drikke alkohol, og hvordan vi best kan forebygge alkoholbruk, spesielt blant unge.
Vil du bidra til at flere barn får en trygg og alkoholfri jul? Å hjelpe til med gjennomføringen av Hvit jul-kampanjen er både er meningsfullt og trivelig, og vi trenger deg som frivillig!