Forbudet mot drikking på offentlig sted skal sikre at barn og ungdom føler seg trygge når de går på gata, er i parken eller på stranda. 1 av 4 ungdom under 30 år har opplevd ubehagelige situasjoner knyttet til alkoholbruk på offentlig plass.
Ifølge alkohollovens §8-9 er det ikke lov å drikke alkohol på «gate, torg, vei, i park eller på annen offentlig plass».
IOGT er opptatt av at uteområder og offentlig plass skal oppleves trygt. I 2018 utarbeidet vi Fyll parken Rapport med utgangspunkt i en spørreundersøkelse.
Undersøkelsen viste bl.a. at nesten 6 av 10 hadde begrenset alkoholbruken sin på offentlig sted på grunn av forbudet. I Norge er det bred enighet om at det ikke skal være lov å drikke alkohol på offentlig sted. Både IOGT og halvparten av alle nordmenn ønsker at forbudet håndheves bedre. Les mer om lanseringen av rapporten og se innslaget på Dagsrevyen her.
NRK: IOGT ber politiet om å håndheve drikkeforbudet bedre
90 000 barn unde 18 år har en forelder som har misbrukt alkohol siste året. Vi har et felles ansvar for å legge til rette for at alle som opplever utrygghet hjemme skal skjermes fra alkoholbruk i det offentlige rom. Alle parker, strender og offentlige områder skal være trygge for barn og unge.
Det er forbudt å drikke eller servere alkohol med mindre det foreligger bevilling til dette, og selv om dette skjer uten vederlag:
Vi unner også studenter å stifte nye bekjentskaper i Oslo sine flotte parker, men vi unner dem også en fadderuke preget av mer enn bare alkohol og press.
Alt som handler om narkotika og overdosedødsfall får større oppmerksomhet enn alkoholproblemene, skriver Jan Meyer i dette innlegget. Hvorfor det er slik, undrer han.
Trygge oppvekstarenaer forebygger rusproblematikk og mange andre typer sosiale problemer. Derfor må vi gi barn og ungdom attraktive, varierte og tilgjengelige rusfrie fritidstilbud.
Mange barn strevar med å prøve å tilpasse seg det som skjer, når vaksne rundt dei brukar alkohol. Dei kan verke upåverka og tilsynelatande ha det bra sjølv om foreldra misbrukar alkohol. Men vi veit at dette ofte kan vere ein fasade, for barna prøver å skjule dei problema som alkoholen er årsak til.
Alkoholindustrien bruker reklame fordi det virker. Det får ungdom og andre til å begynne å drikke, og de som drikker til å drikke mer.
Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo
IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol.
Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert
Bli med på fem spennende dager tur i rusfritt fellesskap 4.-9. september 2024. En tur full av god mat, severdigheter, besøk til småprodusenter, kulturopplevelser med blant annet besøk til Pompei og landsbyfesten Festa del’Uva – og selvsagt hyggelig samvær.